Samlinger i høst, en oppdatering.

Hei alle sammen, håper dere har hatt en fin sommer. Nå er det ikke så lenge til vi møtes igjen. Kan dere notere datoene for samlingene nå i  høst? Husk at samlingene varer fra 09.00-15.30 og at vi forventer at dere setter av hele dagen til kursdeltakelse. Vi gleder oss til å se dere snart!
S10 – Uke 34

Dato:  24.08

S11 – Uke 36

Dato: 07.09

S12 – Uke 38

21.09

S13 – Uke 40

Dato: 05.10

S14 – Uke 43

Dato: 26.10

S15 – Uke 45

Dato: 09.11

S16 Uke 48

Dato: 30.11

S17

Dato: 07.12

Veiledersamling

Dato: 24.09

Oppsummering fra samling 8

Vi begynte dagen med en veldig energisk sang som mange ikke kjente fra før. Kraivalee var flink til å danse!

Vi har snakket om kommunikasjon under måltidet og har lært nye ord som stod i matoppskrifter på facebook, om kjøkkenutstyr og navn på ulike matvarer, for eksempel strimle, å strø, gylne, osv. Vi har jobbet i grupper og har sett på hvilke verbformer som brukes i ulike samtaletemaer ved måltidet. Da har vi oppdaget litt forskjellige verbformer – presens, infinitiv, imperativ, fortid og framtid. Vi har også lært litt om passiv.

Vi hørte på første episode av hørespillet “Matilda” som alle skal høre fortsettelsen av i sommerferien. Familien til Matilda sier stygge ting til henne, for eksempel kaller de henne en blemme, krapyl og avskum, og sier “hold snavla di” (som betyr “hold kjeft”). Det var også andre sommeroppgaver som alle har fått – noen felles og noen individuelle.

Vi avsluttet med noen sommersanger! 🙂

Nå er det sommerferie og vi møtes igjen til samling 24. august!

Velkommen til 8. samling!

Vi ønsker dere velkommen til åttende samling på kurset Barnehagenorsk – 8. juni!

Det er siste samling før sommerferien, og vi skal ha det moro både med grammatikk, matprat og sommersanger. Vi deler også ut sommeroppgavene til hver av dere.

Vi sees på rom 46 -PA 314!

Hilsen Aljåna og Ingvild

Barnehagesamling i Utforskeren barnehage

  1. juni var det barnehagesamling i Utforskeren barnehage med Malar, Vimala, Olga, Hayat og Diana. Gruppen holdt en spennende samlingsstund med 3-4-åringer, Похожее изображениеmed mange sanger og fortellingen om Geitekillingen som kunne telle til ti. Her var det mye moro med spennende varianter av kjente sanger, god stemmebruk og konkreter som ble brukt i formidlingen. Barna var helt tydelig engasjert, de kom med innspill underveis og var med på å synge og gjøre bevegelsene til sangene. Selv om de som holdt samling var litt nervøse fordi de mente at de ikke hadde nok tid til å forberede og planlegge alt som de skulle, ble det en vellykket samlingsstund for barna. Takk til dere alle for at jeg fikk være med på dette!

Etter samlingsstunden med barna diskuterte vi hvordan det gikk og hva som kunne blitt gjort annerledes. Stor takk til Elisabeth, veilederen til Vimala, Olga og Hayat, som kunne være med oss i diskusjonen og kom med nyttige innspill. Vi var innom mange ulike faglige temaer i diskusjonene som bl.a. hvordan man kan ivareta barnas aktive deltakelse underveis i formidlingen og etter at boken er lest/fortellingen fortalt, hvilke spørsmål som engasjerer barn mest og om barns medvirkning. Kursdeltakerne vekslet også erfaringer om hvordan de holder samlingsstunder i barnehagene sine, og vi snakket også mer generelt om hvorfor man har samlingsstunder i barnehagene. Det ser ut at det er mye forskjellig i de ulike barnehagene – noen kaller samlingsstund for barnemøte og bruker det til praktiske avklaringer av dagen, andre bruker sanger og formidler litteratur i samlingsstundene, noen legger vekt på å snakke om felles opplevelser, og noen barnehager har ikke samlingsstunder i det hele tatt. Kanskje flere av kursdeltakerne kunne komme med innspill her om hvordan dere gjør det i din barnehage?

Oppsummering av samling 7

Kari presenterte en forfatter for oss som het Alf Prøysen. Vi lærte en sang som han hadde skrevet teksten til, den handlet om solskinn (Soltrall). Det var litt gammeldags norsk, så vi lærte ord som «slette», «rasle» og andre ord som vi ikke bruker så mye. Vi hørte også ord fra forskjellige dialekter. Etterpå hadde vi en sangdiktat. Vi diskuterte også hva som var en typisk barndom i forskjellige land og kulturer.

På datarommet lærte vi om Tema Morsmål av Målfrid og Xenia. Vi fikk vite mer om en nettside, morsmål.no, som vi kan jobbe videre med senere. Vi fikk treffe flere folk som arbeider på NAFO, og vi fikk vite hvordan de jobber med tospråklighet.

Vi snakka også litt om samlingen i barnehagen, om hvordan det gikk. Det var nok informativt for dem som ikke har hatt samling ennå. Vi snakket også om den nye rammeplanen. Det blir litt lettere å lese rammeplanen når vi kan snakke sammen om de vanskelige ordene.

I siste time fikk vi spille ordkort som Kari hadde med. Til slutt var det sangstund med Papantree og Samlee. Neste gang skal Najah og Kraivalee ha sangstund. Nå går vi ut i sola, og gleder oss til neste gang vi treffes. God helg!

Barnehagesamling i Akersveien Barnehage

Den 22. mai hadde vi en fin samling i Akersveien Barnehage. Det var Najah, Samlee, Sharmin og Eliessa som var på gruppe sammen, og samlingen var i Samlee sin barnehage. Tre veiledere og Kari var også på besøk. Gruppa hadde valgt eventyret om de tre bukkene bruse, og barna var en ganske liten gruppe med 3-4-åringer. Da gruppa begynte å dramatisere, ble barna veldig engasjerte og fulgte med. De spurte spørsmål og kommenterte, og var nok litt redde for trollet 🙂 Det ble også sang med trommespill, og barna dramatiserte selv eventyret etter hvert. Etter samlingsstunden var alle i gruppa lettet og glade for at det hadde gått så bra! Takk for at jeg fikk være med på dette.

Hilsen Kari

Barnehagesamling i Bønsmoen Barnehage

Den 11. mai var det barnehagesamling i Bønsmoen Barnehage med Kristina, Amina, Lana og Kraivalee.  Tre av de fire på gruppa jobbet i Bønsmoen Barnehage, så de var kjent med omgivelsene og barna. I tillegg kom Amina på besøk, og hun ble fort kjent! Gruppa hadde valgt eventyret om de tre bukkene bruse, og de hadde med seg konkreter og hadde laget kulisser og kostymer. De sang og dramatiserte, og til slutt ble barna også med og spilte roller. Alle fire i gruppa tok sin del, og de samarbeidet veldig godt. Når vi snakket sammen etterpå, var de veldig fornøyde, og takket hverandre for godt samarbeid. Det ble en fantastisk fin samlingsstund som alle hadde glede av!

Barnehagesamling i Korshagen barnehage, 16. mai

Jeg fikk lov å være med å følge Vanja, Papantree, Dew og Norzins ferd gjennom eventyret bukkene bruse med tilhørende rekvisitter. Fossen bruste så mye at barna ble våte.(En liten sprayflaske gjorde susen!). Det var sang og barna fikk leke med teateroppsettet etterpå. Gjengen prøvde ut to alternative slutter. Etter gjennomgangen hadde vi en felles refleksjon der vi snakket om det å kunne noen eventyr og sanger utenatt – å ha et baklommereportoire. Vi snakket også om hva som skjer når vi endrer på klassiske eventyr. Hva skjer med fortellinger når vi får sympati med trollet? Og hvordan kan vi forstå slike dumme troll i fortellinger?

Vennlig hilsen

 

Ingvild

 

 

Oppsummering fra sjette samling

Vi begynte dagen med å snakke om poetiske tekster, for eksempel rim og regler. Slike tekster brukes hver dag i barnehagen, men vi er kanskje ikke så bevisst på hvorfor de er viktige. Vi lærte nye rim og regler fra hverandre som vi gleder oss til å ta med tilbake til barnehagen. Når vi leser litteratur tenker vi heller ikke alltid over hvor viktig det er og hvorfor vi gjør det, og hvordan vi skal bruke litteratur med barna. Vi jobbet med eventyret Pannekaka, og lærte om hva det vil si å bli fastere i fisken.

På datarommet øvde vi på å skrive om bokformidling. Vi lærte det nye ordet “ikonotekst”. Det er samspillet mellom ord og bilder, hvordan de formidler fortellingen sammen. Vi har sett på bilder i en bok og diskutert hvordan bildet forteller historien. Boka handlet om Nora og hennes lillesøster som er baby.

Vi har også øvd på å skrive setninger med infinitiv (å synge), presens (synger) og futurum (skal synge). Vi har også sett på hvordan verbene bøyes på forskjellige språk, og sammenlignet morsmål og norsk. Noen språk bøyer ikke verb i det hele tatt, men andre språk bøyer verb nesten på samme måte på norsk.

Velkommen til sjette samling!

4. mai møtes vi igjen til sjette samling på Barnehagenorsk 2018! Vi gleder oss fordi det blir mye gøy med barnelitteratur – rim og regler, tull med språket, eventyr og bildebøker!

Bilderesultat for barnelitteratur i barnehagenHusk å ta med bildebøkene som du har jobbet med til utstilling, og husk å ha med en regle/rim/elling som du kan utenat og kan lære bort til de andre.

Vi skal være ca. samme sted som sist – i Pilestredet 46, rom PA304.

Vel møtt!