Oppsummering fra 4. mars

Vi begynte denne vårlige onsdagen med diktat: Alle skrev en beskjed om feiring av Barnehagens dag og en innkalling til et personalmøte som to diktater. Disse rettet alle deretter for hverandre. Dagens kommunikasjonsøvelse var så å gi og motta en beskjed så grammatisk korrekt som mulig – det er ikke alltid lett å skulle sørge for å få med alle nødvendige informasjoner og samtidig plassere alle ord på riktig sted, i riktig form, samtidig, men en desto viktigere øvelse. Beskjedene som ble laget i denne forbindelse, ledet diskusjonen over på det grammatiske temaet bruk av ubestemt og bestemt form av substantiv, som vi deretter gjennomgikk. Vi snakket om noen generelle regler for bruk av disse, som (dessverre) må suppleres av mer spesifikke regler for bestemte ord og uttrykk.

Så gjennomgikk vi hjemmeoppgaven om ordstilling i teksten “Hvorfor lese bøker for barn” – denne teksten inneholder en rekke spesielle formuleringer og en del forunderlige uttrykksmåter, av den grunn er det mange ting å holde oversikt over når man leser og jobber med denne. Lest

I den siste timen leste vi den første siden i kapittel 23 om barns medvirkning og snakket om hvordan vi ivaretar og kan ivareta barns medvirkning i barnehagehverdagen. Dette er et svært omfattende tema og et viktig diskusjons- og forskningsområde (se for eksempel http://www.udir.no/Barnehage/Stotteressurser/Temahefte-om-barns-medvirkning/ ). Flere av hjemmeoppgavene dreier seg om dette temaet.

Neste samling er siste samling på kurset. Noen av underholdningsinnslagene til kursavslutningen er bestemt, men vi behøver også en felles sang vi kan synge sammen! Kanskje hadde det vært hyggelig med noen vårsanger, for eksempel

“Kom mai, du skjønne milde”

“No livnar det i lundar”

“Den første løvetann” (https://www.youtube.com/watch?v=c1b1DbzdHIo )

eller andre forslag dere har? Legg dem i så fall gjerne til i kommentarfeltet her!

Tusen takk for i dag!

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.