Samling i Solsikken Montessoribarnehage

Torsdag for snart to uker siden holdt Arcelie, Patrycja, Valérie og Martyna en samling for noen av barna på Solsikken Montessoribarnehages avdeling Låven der de leste og konkretiserte Geitekillingen som kunne telle til ti (Prøysen). Det var en veldig spennende opplevelse både å få være med på samlingen deltakerne hadde forberedt, og å få oppleve litt av barnehagens pedagogikk.

Låven

For å starte samlingen ble det ikke gitt noen beskjed (der og da) om hva som skulle foregå, i stedet satte Arcelie på musikk, som signaliserte overgangen til en ny aktivitet. Da barna hørte denne, begynte de å spankulere rolig langs en sirkel som var markert på gulvet, og da musikken var slutt, kom de så én og én og satte seg på sine faste plasser i en halvsirkel på gulvet. Arcelie innledet samlingen ved å presentere de «nye voksne» som var på besøk, og å samtale med barna om hvilken dag og måned det var og hvordan været var. Deretter sang deltakerne noen sanger sammen med barna, før de begynte formidlingen av fortellingen om Geitekillingen.

Til formidlingen hadde deltakerne fordelt rollene i fortellingen og formidlingen mellom seg: Martyna var forteller, Valérie var geitekillingen, Arcelie var de andre dyrene i fortellingen og Patrycja formidlet fortellingen visuelt ved å styre konkretene etter det de andre fortalte. Deltakerne hadde tatt med seg flotte konkreter og rekvisitter som bidro til å synliggjøre noen av de vanskeligere ordene i boken: elvebredden og los, for eksempel.

Geitekillingen

Barna fulgte spent med under formidlingen, og hver gang Valérie kom til tellingen, talte barna med. Etter formidlingen stilte deltakerne barna spørsmål med utgangspunkt i eventyret, og disse resulterte blant annet i mer fellessang på initiativ fra barna. Geitekillingen som kunne telle til ti inneholder en rekke ord som ikke forekommer så ofte i muntlig tale, av den grunn kan dette være noe utfordrende å skulle formidle i en samlingsstund. Nye ord og avanserte uttrykksmåter utgjorde imidlertid ingen hindring for de fire deltakerne her, som sørget for en levende fremstilling av Prøysens fortelling.

Etter formidlingsstunden snakket veilederne og deltakerne sammen om hvordan formidlingen gikk, når og hvordan deltakerne pleier å lese for barn og om språkveiledning i arbeidshverdagen generelt. Vi ble enige om at slik veiledning ikke bare behøver å dreie seg om de formelle sidene ved språkbruk (grammatikk og uttale), men også kan innebære å legge til rette for at en kollega får muligheten til å bruke språket på nye måter i nye situasjoner.

Tusen takk skal dere for en veldig hyggelig samling på Låven.

Benedikte

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.