Oppsummering fra siste samling og kursavslutning

Det har vært to intense dager på Barnehagenorsk – 3. og 4. april. Som vanlig har vi på denne samlingen jobbet med faglige tekster, grammatikk, ordforråd og faglige diskusjoner. Det faglige temaet til diskusjon var barns medvirkning, og vi har snakket både om hvorfor det er viktig å ivareta barns medvirking og hvilke utfordringer dette kan innebære. Vi har også snakket om norsk arbeidskultur og fagforeninger. Kursdeltakerne ble også utfordret til å skrive dikt, og noen av dem ble seinere presentert på kursavslutningen. På datalab jobbet kursdeltakerne med uttaleøvelser, lytteoppgaver og testet sine norskferdigheter, og vi har hatt en quiz og lært mange navn på blomster, trær og fugler.

På tirsdag jobbet vi med sommervrimleboken og øvde på å beskrive bildene og lage historier. Vi har også hørt på en spennende debatt fra Dagsnytt 18 om krav om norskferdigheter som stilles til barnehageansatte, og i den forbindelse snakket vi om ulike måter å være språklig rollemodell på. Mange var enige i at det kan være viktig å se på andre kvaliteter og kompetanser enn korrekt uttale og grammatikk for å kunne få jobb i barnehagen. Vi avslutten dagen med oppsummering og evaluering og forberedelser til kursavslutningen som fant sted etter samlingen.

Det har vært en verdig kursavslutning, med god mat, taler, morsomme kulturelle innslag gjennomført av kursdeltakerne, og utdeling av kursbevis ved instituttlederen Mette Tollefsrud.

På veine av lærerteamet vil jeg takke

  • alle kursdeltakerne for deres innsats og engasjement;
  • veiledere og styrere i kursdeltakernes barnehager for deres støtte og hjelp;
  • alle lærerne og gjesteforelesere for deres bidrag, og
  • administrativ støtte for å hjelpe oss med alle de praktiske utfordringene.

Gratulerer med vel gjennomført kurs og lykke til videre!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.