Barnehagesamling i Utforskeren barnehage

  1. juni var det barnehagesamling i Utforskeren barnehage med Malar, Vimala, Olga, Hayat og Diana. Gruppen holdt en spennende samlingsstund med 3-4-åringer, Похожее изображениеmed mange sanger og fortellingen om Geitekillingen som kunne telle til ti. Her var det mye moro med spennende varianter av kjente sanger, god stemmebruk og konkreter som ble brukt i formidlingen. Barna var helt tydelig engasjert, de kom med innspill underveis og var med på å synge og gjøre bevegelsene til sangene. Selv om de som holdt samling var litt nervøse fordi de mente at de ikke hadde nok tid til å forberede og planlegge alt som de skulle, ble det en vellykket samlingsstund for barna. Takk til dere alle for at jeg fikk være med på dette!

Etter samlingsstunden med barna diskuterte vi hvordan det gikk og hva som kunne blitt gjort annerledes. Stor takk til Elisabeth, veilederen til Vimala, Olga og Hayat, som kunne være med oss i diskusjonen og kom med nyttige innspill. Vi var innom mange ulike faglige temaer i diskusjonene som bl.a. hvordan man kan ivareta barnas aktive deltakelse underveis i formidlingen og etter at boken er lest/fortellingen fortalt, hvilke spørsmål som engasjerer barn mest og om barns medvirkning. Kursdeltakerne vekslet også erfaringer om hvordan de holder samlingsstunder i barnehagene sine, og vi snakket også mer generelt om hvorfor man har samlingsstunder i barnehagene. Det ser ut at det er mye forskjellig i de ulike barnehagene – noen kaller samlingsstund for barnemøte og bruker det til praktiske avklaringer av dagen, andre bruker sanger og formidler litteratur i samlingsstundene, noen legger vekt på å snakke om felles opplevelser, og noen barnehager har ikke samlingsstunder i det hele tatt. Kanskje flere av kursdeltakerne kunne komme med innspill her om hvordan dere gjør det i din barnehage?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.