Mat og måltider

Kommunikasjon ved måltidet

Observer hvordan voksne og barn snakker ved måltidene. Hva snakker de om? Lytt nøye til hvilke setninger de sier og hvilke verbformer som brukes i disse setningene. Skriv ned minst 5 setninger som du har hørt barn og/eller voksne si ved måltidet, eller som du har sagt. Du skal ta setningene du skrev ned med deg til neste samling, og/eller publisere dem på bloggen.

2 tanker om “Mat og måltider

  1. Måltid:
    Det jeg har obsvertert at det er ikke bare voksne som starter samtalen,men også barna. Når barna snakker,så svarer voksne tilbake og der etter styrer voksne samtalen og stiller åpne sprømål. De bruker mye fortid og futurum i setningene sine. Så de spør noe som har vært og det som skal skje. Fek: hva gjorde du i helgen? Hva vil du gjøre etterpå?

  2. Så bra at barna også tar initiativet til samtalene ved bordet! Det er spennende å høre at de ikke bare snakker om det som er her og nå (for eksempel maten de spiser), men de bruker måltidet til å tenke på og snakke om det som har skjedd og det som skal skje. Det er god trening for barn!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.