Språkbruk om mat, måltid og hygiene

Hvordan brukes språket under måltidet?

Hvilke tekster har du i barnehagen om mat og hygiene?

Det er to oppgaver som du kan skrive kommentar til på denne siden:

1A Kommunikasjon ved måltidet

Observer hvordan voksne og barn snakker ved måltidene. Hva snakker de om? Lytt nøye til hvilke setninger de sier og hvilke verbformer brukes i disse setningene. Skriv ned minst 5 setninger som du har hørt barn og/eller voksne si ved måltidet, eller som du har sagt. Skriv ned hva som ble snakket om og hvor ofte (f.eks. om maten som spises, om hvordan maten smaker, om hva som har skjedd i barnas hverdag, om hva barna lekte, om hva som skal gjøres etter maten, osv.).

Be veilederen din om hjelp hvis du har behov for det. Du skal ta setningene du skrev ned med deg til neste samling, og/eller publisere dem på bloggen (som kommentar under Oppgaver – språkbruk om mat, måltid og hygiene).

1C – Arbeidstekster om mat og hygiene

Gå rundt i barnehagen og legg merke til forskjellige tekster om mat og hygiene som henger på vegger/dører, osv. Det kan f.eks. være en lapp på kjøkkenet om å rydde etter seg, eller hvordan man bør vaske hendene, osv. Ta bilde av teksten og legg den ut på bloggen, eller ta med til neste samling. Er det vanskelig å ta bilde, kan du også skrive av denne teksten og publisere på bloggen eller ta med til neste samling.

Se på verbformene som brukes i disse tekstene: bruker de imperativ for å oppfordre folk direkte, eller er oppfordringene/kommandoene omformulert?

MatHygieneDu kan be veilederen din om hjelp hvis du har behov for det. I Læringsmappen for barnehageassistent (se kursmappen din) er det flere eksempler på slike tekster, se del 4 Bilder fra arbeidsplassen.

10 tanker om “Språkbruk om mat, måltid og hygiene

  1. BRA MAT I BARNEHAGEN”
    Vi Bruker minst en time for å spise, fordi noen barn spiser sakte og noen spiser fortere.

    Vi må ta i møte barna som har ikke spiser forkost hjemme. Gir barna tid å spise forkost i barnehage.

    Jeg synes vi må ha sukkerfri i barnehage.
    Jeg synes vi må ha maksimal 4 timer mellom hvert måltimer i barnehage.

    • Dette er et fint svar på hva som er gode måltidsrutiner i barnehagen, Fatou.

      Husk at det heter at man/vi bruker “en time PÅ å spise/gjøre noe” og pass på bokstavrekkefølgen i frokost – r før o!

      Og så lurer jeg på hvorfor du syns at vi bør ha fri fra sukker i barnehagen, og hvorfor det bør gå maksimalt fire timer mellom hvert måltid i barnehagen?

      Benedikte

  2. Bra mat i barnehagen
    I barnehagen hvor jeg jobber, barna for sunnere mat enn de gjorde for 2 år siden. Jeg synes at det er veldig viktig med sunn mat når det gjelder kosthold og helse. Men å ha sukkerfri barnehage det kan vare litt vanskli

    • Miriban,

      jeg lurer litt på hva som er sunn mat, hva barna der du jobber, spiser, og hvor det ble av resten av teksten? Det ser ut som den slutter litt brått – hvorfor kan det være vanskelig å gjennomføre sukkerfrie barnehager?

      Husk forskjellen på FOR og FÅR og VARE og VÆRE!

      Benedikte

  3. Bra mat i barnehagen

    Jeg er litt usikker på det at mat i barnehagen jeg jobber i er sunt nok. Jeg reagere veldig mye på kneippbrød. Jeg vil gjerne tilbyr barna grøvre varianter av brød som er sunnere. Litt mer variert pålegg vil være bra å ha også. Jeg er ikke alene som tenker det. Jeg vet at barnehage har en budsjett som den må forholde seg til men man kan alltid gjøre noe.
    På avdelingen min har vi bakedag en gang i uka når vi baker grøvre rundstykker. Barna spiser mye bedre når de har vært i bakeprosessen.
    Vi setter fram bananer, epler … som er skåret i tynne skiver i tillegg til de vanlige påleggene så barna kan kombinere sine egne favoritter  Av og til ser vi rare kombinasjoner av de også.
    Det viktigste er å sørge for rolig måltid og god tid ved bordet. Vi voksne på avdelingen spiser sammen med barna, vi snakker om maten som er god og sunt. Da er vi gode forbilder for barna.

  4. Slavica,

    for en utrolig fin tekst om mat i barnehagen – veldig bra jobbet! Jeg er enig med deg i at det er viktig å sørge for rolige måltider og å snakke med barna om hva som er sunn mat.

    Uttrykket “å være sikker på” er ikke så lett, fordi det heter “Jeg er sikker på at…(+ leddsetning) “, men “Jeg er usikker på om (+ leddsetning)”. Den første setningen din kunne derfor vært skrevet om til “Jeg er litt usikker på om maten i barnehagen jeg jobber i, er sunn nok.”

    Der du refererer til barnehagen der du jobber, andre steder, kan du også bruke bestemt form: Jeg vet at barnehagen har et budsjett som vi må forholde oss til. “å forholde seg til” er for øvrig et godt uttrykk – bra!

    Husk at adjektiver samsvarsbøyes med substantivet de står til, slik at det blir sunn mat (m). Husk også at man ofte snakker om “å være MED I en prosess”, men “å være MED PÅ en aktivitet.”

    Dette er ikke enkelt når man velger å bruke så avanserte uttrykk som du gjør, men desto mer lærerikt – veldig bra jobbet, Slavica!

  5. Tusen takk for god forklaring av teksten min. Jeg prøver å bruke litt vanskelige setninger og uttrykk.
    Veldig lærerikt for meg når dere retter teksten min på den måte du gjorde.

  6. jeg synes at dere har mange måter til å lære norsk til tospråklige voksene.
    jeg blir bedre og bedre hver enests samling.jeg synes at jeg ikke har veldig problem til å skrive,men jeg har problem muntlig.

  7. Språkbruk om mat,måltid og hygiene

    På jobben min har jeg opptatt av å lære barn at de tørr å smake. Når vi sitter ved matboret da spiser vi sammen med dem.Vi pleie å servere varmt mat på onsdager ,da tar jeg med meg en barne gruppe på kjøkkenet ,de hjelper til å lage mat. Vi spiser første måltid kl 11:00 .

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *