Oppgave om språkbruk om mat – et lite møte

Samling fem – Språkbruk om mat – diskusjonsmøte

Arranger et diskusjonsmøte med ti deltagere, to møter på hvert rom. Pek ut tre funksjoner i møtet:

A. Møteleder: Starter møtet («møtet er satt») og sier hva målet med møtet er. Klargjør roller på møtet og rammene (tid, form). Konkluderer etter hver sak («er det noen innvendinger mot denne konklusjonen?»)

B. Ordstyrer: Fører liste over rekkefølgen av innleggene («nå er det Anna først, og så Leena»). Ordstyrer må også gi folk tegn om at de er notert på listen når de rekker opp hånden.

C. Referenter: To stykker bør notere. Det eneste vi trenger å få notert fra denne samlingen er konklusjonene. De skal føres på papir og se slik ut:

«Sak 1: Møtet valgte denne observasjonen: «……». Møtet valgte Leena (skriv navn) til å presentere vår konklusjon for klassen.»

«Sak 2: Møtet valgte denne observasjonen: «……» osv.

Saker:
1 Hvordan blir fagområdene synlige gjennom disse observasjonene? Vi velger en observasjon som illustrerer et poeng godt.
2 Hvilke didaktiske poenger inviterer observasjonene til? Vi velger en observasjon som inviterer til didaktisk refleksjon
3 Hva sier observasjonene om vår barnehagepraksis? Vi velger en observasjon som gir noen tydelige signaler til de voksne i barnehagen.

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *