En lenke til fortiden

Av Matias Kjølstad og Trude Ulven Abrahamsen

I dagens samfunn kan vi finne hva enn vi vil ved hjelp av et par tastetrykk gjennom søkemotorer som Google. Lurer du på hva du trenger for å lage en kake? Spør Google! Jeg har en innlevering om forhistoriske dyr. Spør Google, det er mye enklere enn å dra på biblioteket!

Ja, det er i mange tilfeller enklere å søke på Google enn å dra til et bibliotek. Men vi er også nødt for å spørre oss selv “Er dette en sikker kilde?”. Google inneholder utrolig mye informasjon. Et godt eksempel på en kilde vi alle kjenner til og som kan være vanskelig å tolke er Wikipedia. Alle har tilgang til å lage artikler hos Wikipedia så lenge de har en bruker, noe som fører til at man må være ekstra forsiktig. Jo bedre en artikkel ser ut til å være jo vanskeligere er det å forestille seg at noe av informasjonen er feil.

Man kan jo lure på hvordan det hadde gått med karakterene til en som brukte noen av eksemplene i artikkelen; “What Happened To Dinosaurs?” av Amy Gesenhues (2015). Derfor er det utrolig viktig for studenter ved høyere utdanning å kunne skille gode og dårlige kilder når man søker etter faglitteratur.

Å finne sikre kilder er ikke alltid like lett. Heldigvis finnes det bibliotek og såkalte smørbrødlister. Et nettsted man kan bruke om man er usikker på en kilde er kildekompasset.no. Kildekompasset er også anbefalt av de fleste skoler i Norge, inkludert Oslo Met, som en god kilde for bruk av kilder og referanser. Så ikke ta det første og beste, men be om veiledning, for det er så mange hjelpemidler der ute!

“Students who are given only limited guidance in source criticism will choose more questionable sources” (Halverson, Siegel, & Freyermuth i Johannessen 2017, s. 93.)

Referanseliste:

Gesenhues, A. (2015, 10. juni). What Happened To Dinosaurs? Google’s Direct Answer Gives Non-Scientific Theory From Religious Site. Hentet fra https://searchengineland.com/what-happened-to-dinosaurs-googles-direct-answer-gives-non-scientific-theory-from-religious-site-222934

Johannessen, H. (2017). Teaching Source Criticism to Students in Higher Education: A Practical Approach. I S. Ingvaldsen & D. Oberg (Red.), Media and Information Literacy in Higher Education: Educating the Educators (s. 89-105). https://doi.org/10.1016/B978-0-08-100630-6.00006-0

 

Én kommentar til “En lenke til fortiden”

  1. Noe som er relevant i forhold til “what happened to dinosaurs”-artikkelen, og er med på å skape forvirring angående kildekritikk, er såkalt “google bombing”, en taktikk som går ut på å dytte useriøse svar opp i trefflisten på google. Dette gjør det absolutt vanskeligere for elever som ikke har lært seg forskjellen på gode og dårlige kilder å forstå om treffet er seriøst eller ikke.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *