Blikk for barn kombinerer kvantitative og kvalitative tilnærminger for å gi et nyansert bilde av hverdagslivet for de yngste barna i barnehagen. I tillegg til undersøkelse av kvaliteten i et stort antall barnehager består Blikk for barn av mange delprosjekter som går dypere inn i hverdagslivet i et lite utvalg barnehager.
Kvantitativ tilnærming
Spørreskjema
Personale og foreldres erfaringer med tradisjonelle faste grupper og med fleksible grupper — rundt 1000 barnehager .
Observasjonsstudier
ITERS- R og CIP (Caregiver Interaction Profile)
Rundt 100 barnehager
Kvalitativ tilnærming: delprosjekter
- Hvem er “vi”? (Helen Bergem, HiOA)
- Blikk for vandring – etnografi til fots med de yngste barna (Anne Myrstad og Toril Sverdrup, UiT)
- Livskvalitet og verdighet for de yngste barna i barnehagen
(Brit Eide, Nina Winger, med Kristin W. Danielsen og Hanne Fehn Dahle, HiOA) - Estetisk læring (Tona Gulpinar, Leif Hernes, HiOA)
- Det estetiske intervju (Torill Vist, UiS)
Assosierte prosjekter
i tillegg til delprosjekter som gjennomføres av forskerne i gruppen, er det også assosierte prosjekter som drives av forskerkolleger og masterstudenter ved de samarbeidende universitetene og høgskolene.