Latest Posts

Bruk av flipped classroom for økt læringsutbytte og studentinvolvering

Stadig flere undervisere ønsker å erstatte deler av sine tradisjonelle forelesninger med mer studentaktive undervisningsformer. På Institutt for atferdsvitenskap har Christine Tørris gjennomført to pilotprosjekter for å få mer kunnskap om hva slags verktøy og metoder som kan bidra til…
Read more

Bruk av podcast for å styrke studentaktive undervisningsformer

Stadig flere undervisere ønsker å prøve ut digitale verktøy og metoder. På farmasiutdanningen har professor Anne Gerd Granås (HF) erstattet tradisjonelle forelesninger i emnet «bacheloroppgave» med podcaster. Her forteller hun hvordan bruk av podcaster kan frigjøre tid til studentaktiv undervisning…
Read more

Økt studentinvolvering gjennom bruk av undervisningsmetoden interteaching

At studentinvolvering kan bidra til økt læringsutbytte og studentengasjement, er det i dag bred enighet om. På bachelorutdanningen i vernepleie har de tatt i bruk undervisningsmetoden interteaching for å øke studentaktive læringsformer. Her forteller Kari Høium ved Institutt for atferdsvitenskap…
Read more

Fra utdanningene: Arbeid med yrkesrelevante problemstillinger gjennom bruk av MATLAB

Å styrke matematikkundervisningen er en målsetning for mange av profesjonsutdanningene ved HiOA. Ved Institutt for informasjonsteknologi (TKD) har blant andre Sølve Selstø tatt i bruk det digitale verktøyet MATLAB i matematikkundervisningen for ingeniørstudentene. I dette innlegget forteller han hvordan MATLAB…
Read more