Fra utdanningene: Integrasjon mellom utdanning og arbeidsliv gjennom strategisk bruk av teknologi

201409057619Relevans er i dag et nøkkelord for profesjonsutdanninger – vi forventes å utforme utdanningen på måter som ligger tett opp til arbeidslivets realiteter. På campus Kjeller åpnet Teknologisk Læringsverksted (TLK) høsten 2014, hvor man blant annet simulerer reelle arbeidsprosesser ved bruk av LEGO. I dette innlegget forteller Birger Brevik ved Institutt for yrkesfaglærerutdanning (LUI) om formålet og utformingen av rommet, og hvordan det brukes for å skape tettere bånd mellom utdanning og arbeidsliv.

TLK skal støtte opp om læringsformer som er nært knyttet til arbeidslivet. Her jobber man med praktisk problemløsning basert på reelle arbeidsprosesser ute i bedrifter, som kan simuleres i TLK gjennom bruk av LEGO. Yrkesfaglærerstudentene i teknikk og industriell produksjon gikk for eksempel ut i bedrifter for å identifisere teknologiske problemstillinger, som de deretter simulerte i TLK. På denne måten skaper vi forbindelser mellom utdanning og arbeidsliv.

Bakgrunnen for TLK er et teknologiprosjekt jeg jobbet med da jeg var masterstudent, hvor vi skulle promotere teknolog, matematikk og realfag i videregående skole. Prosjektet Teknobuss var et mobilt klasserom, som var utformet på en måte som likner det TLK er blitt i dag. Siden 2008 har jeg jobbet sammen med kollega Ronny Sannerud med å utarbeide et liknende rom her på Kjeller, og vi åpnet TLK høsten 2014.

Ved å simulere produkter og prosesser i arbeidslivet slik vi gjør i TLK, gjør man læringen konkret og visuell. Man kan ta og føle på produktet som er under utvikling, og man kan teste ut om løsningene man har jobbet fram faktisk fungerer.

201409057627

Vi får også frigjort mer tid til å fokusere på det som er viktig på læreplanen, fordi LEGOverktøyet gjør at vi kan bruke mindre tid på det bygningstekniske og mer på det teknologiske. Det er også en engasjerende måte å jobbe på for studentene. De kjenner igjen LEGO fra barndommen og dette gjør det lett for dem å forholde seg til verktøyet.

Læringsverkstedet består av åtte gruppebord for tre personer, som hver har en egen pc. Skjermene på gruppebordene kan overføres til tre storskjermer, og man kan også koble seg på storskjermene via bærbare enheter som et nettbrett eller egen laptop. På en storskjerm kan man vise fram fire av gruppeskjermene samtidig, slik at man for eksempel kan sammenlikne løsningsforslag fra fire ulike studentgrupper.

201409057626Vi har også to oppgavebord i midten av rommet. Dette er arbeidsbord som brukes til praktisk oppgaveløsning. Vi har et webcam ved hvert bord, slik at arbeidsprosessene som utfolder seg på bordene kan overføres til storskjermen, eller til eksterne møtedeltakere via videokonferanse.

Vi bruker LEGO som undervisningsverktøy fordi vi synes dette er et solid redskap med bred anvendelse. LEGO gikk til forskere ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) for å undersøke hvordan de arbeidet, og deretter til industrien for å hente datakomponenter og programvare som brukes i arbeidslivet. Det betyr at når studenter og undervisere jobber her på TLK, forholder de seg til de samme standardene som brukes ute i industrien.

Per i dag er det bachelorstudenter fra yrkesfaglærerutdanningen og ungdomsskolelærere som bruker rommet. I tillegg tilbyr vi et oppdragskurs i anvendt teknologi i arbeidslivet som inkluderer en modul i TLK. Vi håper etter hvert at masterstudenter og stipendiater vil ha forskningsprosjekter her, og vi arbeider nå med å opprette et tilsvarende rom som TLK ved Kyambogo University i Uganda våren 2015.

 

Birger Brevik disputere våren 2014 med avhandlingen LEGO og Læring, hvor han har studert elektrofaglæreres bruk av LEGO Mindstorms som læringsverktøy i norsk videregående skole. Studien har spilt en viktig rolle i utformingen av TLK på Kjeller.

TLK er et samarbeidsprosjekt mellom flere partnere. Bidragsytere inkluderer Institutt for yrkesfaglærerutdanning, Skedsmo kommune, eCampus og Avdeling for eiendom.

 

Dette innlegget ble publisert i alle innlegg, Fra utdanningene (HiOA), Utdanning-arbeid og merket med , . Bokmerk permalenken.

En kommentar til Fra utdanningene: Integrasjon mellom utdanning og arbeidsliv gjennom strategisk bruk av teknologi

  1. Tilbaketråkk: OU-programmet og Undervisningsromprosjektet - Digital samhandling

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *