Moocahusets torgmøter gir #HiOA-ansatte inspirasjon og praktiske tips til bruk av IKT i profesjonsutdanninger

2015042812154I september i fjor skrev vi om den pedagogiske kaféen hvor HiOA-tilsatte utvekslet erfaringer med bruk av IKT i undervisningen. Kafémøtet var mer enn fulltegnet og undervisere meldte om behov for flere slike møteplasser. Nå har kafékonseptet blitt en fast del av Moocahuset og fått økonomisk støtte fra Norgesuniversitetet og Fakultet for helsefag. 28. april var det duket for nytt kafétorg.

2015042812121I underetasjen i Stensberggata 26 er seminarrommet fullt og Anette Nilsen har introdusert tema for de seks stasjonene i rommet, hvor HiOA-tilsatte presenterer sine erfaringer med bruk av IKT i undervisningen. 50 deltakere er klare til å sirkulere rundt i rommet og høste kollegers erfaringer med ulike digitale verktøy.

 

 

Bruk av blogg i undervisningen. Ved den ene stasjonen forteller Anette Nilsen hvordan hun og Nina Ødegaard (begge HF) har introdusert en blogg i det samlingsbaserte deltidsstudiet om veiledning. Bloggen har to hovedformål: å prøve ut nye vurderingsformer for skriftlige innleveringer, og å skape en arena hvor underviserne kunne være i tettere kontakt med studentene. Erfaringen har vært positiv: studentene opplever bruk av blogg som læringsfremmende, og kvaliteten på de skriftlige innleveringene har gått opp. Nilsen forteller også at samhandlingen har økt både studentene i mellom, og mellom studentene og underviserne.

 

2015042812134Flipped classroom. På neste bord forteller Nina Ødegaard hvordan hun og Anette Nilsen også har brukt flipped classroom (omvendt undervisning) i det samme veilederstudiet. Ved bruk av omvendt undervisning flytter man førsteeksponeringen av fagstoffet ut av undervisningsøkten, slik at fellestiden i klasserommet kan brukes til aktive læringsformer. Du kan lese mer om Ødegaard og Nilsens bruk av omvendt undervisning i et tidligere innlegg på FPK-bloggen her.

 

2015042812143#. Ved siden av et stort #-symbol forteller Hallvard Lavoll (Seksjon for samfunnskontakt og forskningsformidling) om bruk av hashtagger (emneknagger) i sosiale medier. Han forklarer hvordan hashtagger kan brukes til å sortere og dele informasjon på nett, og gir praktiske eksempler på hvordan de kan integreres i undervisningen: Man kan opprette en hashtag for et emne og bruke den til å dele artikler på nett, kunststudenter har lastet opp egne bilder som de senere har analysert i klasserommet, og studentene kan bruke twitter og hashtagger til å stille ‘dumme’ spørsmål anonymt. Artikler man har samlet med bruk av hashtagger på twitter kan også samles i en nettavisen med tjenesten paper.li.

 

2015042812151Bruk av videokonferanse. Ved sin stasjon forteller Camilla Foss om bruk av videokonferanseteknologi som Skype og Adobe Connect. Videokonferanse kan blant annet brukes til tettere oppfølging av studenter i praksis, studenters prosjektarbeid, og veiledning av bacheloroppgaven. Foss har blant annet brukt videokonferanse til digitale kollokvier bachelorstudiet i farmasi, som du kan lese mer om her.

 

2015042812137Bruk av video i gruppeveiledninger. Bjørg Fallang og Ingvil Øien (HF) forteller hvordan de har brukt video i praksisveiledning i videreutdanningsstudiet Fysioterapi for barn. Studentene filmer en episode fra egen praksis, som senere analyseres i mindre grupper. Denne formen for gruppeveiledning gir studentene økt tilgang til reelle eksempler fra praksisfeltet, utvikler studentenes evne til å reflektere over egen profesjonsutøvelse og tilby gode muligheter for å skape forbindelser mellom teori og praksis. Studentene opplever videoveiledningen som lærerikt, blant annet fordi det muliggjør observasjon og analyse av praksis på samme tid.

 

2015042812148Studentaktiv undervisning med Kahoot. Kahoot er et digitalt responssystem som kan brukes til å designe studentaktive undervisningsøkter gjennom bruk av korte quiz, diskusjonsspørsmål og spørreundersøkelser. Spørsmålene vises på storskjerm og studentene kan svare på egen pc, nettbrett eller smarttelefon. Gabi Hurlen (HF) inviterer kafédeltakerne til å løse et quiz hvor vi blant annet må svare på hvor mange studenter det er på HiOA, og hvem som er redaktør av Khrono (vi bommer på det første og klarer det siste). I tillegg til å teste studenters kunnskaper kan man bruke Kahoot til å legge ut påstander eller spørsmål som studentene må ta stilling til og deretter diskutere i grupper.

 

Ønsker du å vite mer? Alle som presenterte på kafémøtet tar gjerne i mot henvendelser fra HiOA-tilsatte.

Kafémøtene er del av prosjektet Moocahuset.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dette innlegget ble publisert i alle innlegg, Integrasjon i utdanningene og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *