Studenter som veileder studenter: Orakel-prosjektet

IMG_3909På HiOA finnes det i dag ulike ordninger der studenter benyttes som ressurser for å styrke studiekvalitet og studenters læringsutbytte. På fakultet for teknologi, kunst og design (TKD) har de nylig startet pilotprosjektet «Orakel», der andre- og tredjeårsstudenter hjelper nyoppstartede studenter med deres praktiske og faglige problemstillinger. I innlegget forteller student og teamleder i Orakel-prosjektet Sina Hassani om hva ordningen går ut på, og hvordan tilsvarende ordninger kan etableres på andre fakulteter.

orakelHva er Orakel?

Orakel er et nytt satsingsprosjekt på TKD, der 2. og 3. årsstudenter jobber med å støtte og veilede nye studenter. Vår oppfatning er at overgangen fra videregående skole til høyere utdanning for mange kan være vanskelig, og en del sliter med å finne pensum, forstå studieplanen eller tilegne seg en god studieteknikk. I starten av semesteret hjelper vi derfor mange nye studenter med praktiske spørsmål, i tillegg til at vi blant annet gir informasjon om Studentparlamentet og SiOs helsetjenestetilbud.

Utover semesteret består arbeidet vårt i større grad av å hjelpe studentene med faglige spørsmål, for eksempel knyttet til obligatoriske innleveringer. Vår oppgave er ikke å gjøre arbeidet for studentene, og vi prøver å understreke at vi heller ikke sitter på fasiten til oppgavene de løser. I stedet består Oraklenes jobb i å veilede dem til å finne den informasjonen de trenger. Det overordnede målet vårt er å støtte nye studenter til å bli selvdrevne og effektive.

Hvordan når dere ut til studentene?

Fordi flere utdanningsprogrammer har felles fag de første årene, henvender vi oss først og frem til studentene på anvendt datateknologi, informasjonsteknologi og dataingeniør. Ved studiestart går vi rundt til disse klassene og presenterer oss, slik at studentene tidlig får informasjon om hvem vi er. Her gir vi blant annet beskjed om at det hver dag fra kl. 14:30-18:30 er 1-2 orakler på jobb, som enten sitter ved Orakel-standen i P35 eller befinner seg i byggets lab-område. Vi er også aktive på Facebook, og svarer her på henvendelser døgnet rundt. Til sammen er vi ca 20 studenter som jobber som orakler.

Hva er fordelene med å jobbe som Orakel?

På mange måter likner jobben vår på verv innenfor studentpolitikken, i og med at vi ønsker å hjelpe studenter til å få en bedre studiehverdag. I tillegg får man som Orakel kombinert denne typen arbeid med faglige problemstillinger, og vi får kontinuerlig repetert tidligere pensum. Vi har fått til et samarbeid med programutvikling.no, en avtale som gjør at vi kan sende noen av Oraklene på programutviklingskurs og -konferanser. Dette er også en lønnet jobb, noe som kommer godt med for oss studenter. Vi har allerede fått veldig mange henvendelser av studenter som lurer på hvordan de kan søke på neste års stillinger som Orakel. Jeg tror at denne typen arbeid kommer til å se bra ut på CVen når man skal ut i arbeidslivet.

Hvilke tips vil du gi til andre som ønsker å prøve ut en tilsvarende ordning?

Jeg tror det er viktig å ha en god plan og struktur på hva som skal gjøres, og at man har en klar forståelse av hva slags rolle man ønsker å skape. I tillegg er det utrolig viktig å være synlig. Det hjelper ikke bare å henge opp plakater på oppslagstavler, men man må være fysisk tilstede der studentene er. Instituttleder på Institutt for informsajonsteknologi, Laurence Marie Anna Habib, har vært en utrolig pådriver for å få til denne ordningen, og skal ha mye av fortjenesten for at vi har fått etablert Orakel-prosjektet. Jeg håper flere institutt- og studieledere vil ta liknende initiativer, og stiller gjerne opp dersom noen ønsker å høre mer om våre erfaringer med prosjektet.

  • Vil du vite mer om Orakel? Her finner du deres facebook-side
Dette innlegget ble publisert i alle innlegg, Fra studentene og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *