En paus i en travel timeplan

I hele februar og mars har det vært fullt øs. Først jobbet jeg endel med konferensdagen for jenter og teknologi. Deretter ble jeg spurt om å jobbe med et nettsideprosjekt for høgskolen, hvilket jeg gladeligen takket ja til. Det var også endel forberedelser infor Åpen dag hvor jeg skulle holde foredrag. Dette i tillegg til vårt bachelorprosjekt og jobb. Ikke rullet noen tommeltotter akkurat, hehe. Men det er mye bedre å ha endel å gjøre, enn ikke. Så lenge man har kontroll over det:) Nå fredag og lørdag tar jeg en liten pause med min mor på besøk. Lite shopping står på skjemaet hvilket er perfekt for sjelen 😀

Dublin neste

På tirsdag neste uke er det dags for min 30 års gave fra bror min hvor vi drar til Dublin, noe som jeg gleder meg veldig til. Første gangen jeg reiser med lillebror så det blir morsomt 🙂 Skal oppleve selve natsjonaldagen, St:Patricks Day og har hørt rykter at det skal være enda større enn selveste 17.mai :-O Så det blir nok kult.

Bachelorprojektet

Prosjektet går fremover, sakta men sikkert. Har vært en utfordring må jeg si å kombinere det med alt annet som skjer i tillegg. Noe som jeg selv har skapt. Det har vært såå mange spennende prosjekter som jeg har fått muligheten å ta del av, som nevnt i begynnelsen av innlegget. En erfaring som jeg kan ta med meg videre, hvilket også skaper tyngde når man skal søke jobb fremover. Det er et tips fra meg. Hvis du viser fremføttene og engagerer deg i slike ting, så får du mye igjen for det. Ikke bare erfaring men du blir sett og kanskje får muligheten til flere morsomme prosjekt.

 

Foredrag – IT-Berta forteller om fremtidens datanerder

Det var navnet på foredraget som jeg holdt under åpen dag nå 8.mars. På papir så må jeg si at mitt foredrag kanskje hørtes litt mindre..seriøst..ut enn mange andre på programmet, hehe. Men min tanke var å gjøre et morsomt foredrag men med et viktig budskap i bunn. Mange har fortsatt enn i dag en stereotypisk bilde av hvordan en person som jobber med data ser ut og hvordan de er som mennesker. Det ville jeg viske bort. Vi trenger fler folk som søker utdanninger innenfor data og teknologi men som kanskje drar seg fra å søke, mye på grunn av at de ikke føler at de kommer å passe inn i miljøet. Nettopp på grunn av det stereotypiske bilde som finnes hos mange. I følge en undersøkelse som IKT Norge gjorde ifjor fantes det over 6000 jobber i hele Norge hvor de manglet mennesker med relevant IT-kompetanse. Feskere tall viser i tillegg at det kommer å trenges over 12000 (!) innen de neste ti årene. Så det å søke teknologi er ingen dårlig idè for å si det sånn.

Jeg kjenner igjen følelsen av å ikke passe inn. Er jeg smart nok? Husker første semestret..da slet jeg veldig. Jeg var ofte frustrert og opprørt. Jeg fikk det ikke til og jeg lærte meg ikke like raskt som alle andre. Det var sånn jeg opplevde det, og jeg var nære til å gi opp. Det var hemskt, og jeg følte meg skikkelig dårlig. Jeg bestemte meg for å gi det et semester til. Det er jeg veldig glad for at jeg gjorde. Det semestret gikk det mye bedre og karakterene steg. Jeg fikk A og B, og nå begynte jeg å skjønne mer og mer. For det første så måtte jeg bare akseptere at det tok lengre tid for meg å lære, for det andre så tok det tid å finne min egne studieteknikk. Når jeg fant den så gikk ting bedre. Fortsatt hardt arbeid men det betydde ikke at jeg ikke kunne få det til som alle andre. Nå idag har jeg ikke noen følelse for å gi opp, nå idag ser jeg kun muligheter.

En bachelorgrad i Anvendt Datateknologi er en god og solid begynnelse, men det skjer nye ting hele tiden så det er en kontinuerlig læringsprosess. Tror ikke at man noen gang blir helt fullært, men det er akkurat dette som gjør det så spennende også.

 

Nå venter mor på meg her, ivrig for å komme ut på litt shopping i storbyen 😀 Ha en fin helg allesammen <3

 

Jenter og Teknologi

Konferens Jenter og Teknologi

Idag var det konferens for jenter og teknologi hvor litt over 200 jenter fra ungdoms-og videregående skole dukket opp. Jeg begynte dagen med å stå opp tidlig (for en gangs skyld) og hadde god tid på meg før det begynte. Dog blir jeg altid stresset da jeg altid finner på noe som jeg MÅ gjøre rett før :p Som å kjøpe kaffe..som å gå på do etc. Det slår aldri feil. I dag var jeg faktisk litt nervøs. Min første oppgave var å ta imot kronprinsessen, sammen med rektor, dekan og en annen student på høgskolen.

Møtet med kronprinsessan

Det ble sagt av flere at det er viktig at man tiltaler prinsessen med enten ers konglige høyhet eller kronprinsessen. Jeg valgte kronprinsessen. Noe som jeg tenkte på så hardt at når vi skulle hilse henne velkommen, så presenterte de andre seg med sine navn, mens jeg bare først får ut:
Kronprinsessen.
Som om jeg presenterer meg selv på en måte 😀 Takk være kaffen var jeg ganske så rask i nøtta at jeg fort prøvde og hente meg inn med å si; …..  noe som jeg rart nok har glemt nå, haha. Tror det var «hyggelig å møtes».

Vår velkomst til kronprinsessen varte ikke lenge uten vi gikk ganske så raskt inn. Der hadde jeg håpet på mer interaksjon med prinsessen men slik ble det ikke. Vet iofs ikke hva jeg skulle sagt men noen utveksling hadde hvert hyggelig. Uansett så var det en veldig kul greie og jeg føler meg veldig beæret for oppgaven å ta imot prinsessen.

Foredrag & Workshops

Under dagen fikk jeg med meg tre foredrag, to av dem var utrolig bra. Nora, den andre studenten som var med meg holdt et veldig underholdende foredrag om hvordan hun «ramlet» inn i realfag og utdanningen som hun går nå, ingeniør energi og miljø i bygg. Det andre foredraget var holdt av Isabelle Ringnes, grunnleggeren av TENK, et tech-nettverk for jenter/kvinner. Målet som de sier på hjemmesiden dems er å «inspirere flere kvinner til å oppsøke utdannelse og jobber innenfor teknologi.»  Jeg ble selv så utrolig inspirert og motivert men fremforalt veldig glad for at jeg studerer det jeg studerer. Vi jenter/kvinner trengs i teknologibransjen! Det er noe som er helt sikkert og jeg gleder meg til jeg får komme ut i arbeidslivet å bare; kick some ass. Ikke bokstavlig selvfølgelig :p

Hele dagen har hvert utrolig inspirerende, ikke bare med foredragene uten det å se så mange jenter som viser interesse for teknologi. Workshopen ble bra, takk være min venn Marius som sto ved siden av meg med Oculus Rift. Den blir ofte veldig populær og køen lang. Da tok jeg sjansen å tiltrekke jentene til å søke min utdanning og prøvde inspirere og motivere dem til hvorfor de skal søke teknologifag. Det ble succè, i følge min mening 🙂
Quizen som jeg lagde for dagen fungerte og det virket som at den gjorde at jentene fikk gått gjennom alle stand, noe som også var målet. Jeg jobbet endel med den, så det var gøy at den ble satt pris på. I mitt neste innlegg så tenkte jeg legge ut koden for quizen, så ni kan se hvordan man enkelt kan lage en quiz.Jeg viser to varianter, en som viser èt spørsmål per side, med litt mer avansert kode, og en som lister opp alle spørsmål på èn side, med en veldig veldig enkel kode. Så følg med på neste innlegg 🙂

Takk for idag allesammen! Nå avslutter jeg med noen bilder fra dagen. Det finnes også masse bilder på instagram med #jenterogteknologi #hioa

 

Rektor Curt, Dekan Egil, Jeg og Nora
Rektor Curt, Dekan Egil, Jeg og Nora
Jeg hilser kronprinsessen velkommen
Jeg hilser kronprinsessen velkommen

3.års teknologistudenter – Har dere lyst å få en reise betalt til Singapore?

Til alle 3.års teknologistudenter på Høgskolen i Oslo og Akershus, LES!

Vår instituttledere Laurence Habib inviterer 3.års studenter til muligheten å dra til Singapore i mai for å delta i APEX Business-IT Global Case Challenge. Dette er en 4-dagers konkurranse som går ut på at man skal løse reelle teknologiske utfordringer blant virksomheter. I konkurransen skal det være 3 studenter og en ansatt (som i dette tilfelle vil være Anthony Giannoumis). Det vil være forskjellige runder hvor man får tildelt en case (sak). Deretter skal man vise sin løsning og da eventuellt komme seg videre til  neste runde og nivå. Se mer om konkurransen her:
http://apex.smu.edu.sg/2016-competition-details/.

Skolen søker

Et team som har et stort interesse for både IT og forretningsutvikling, men fremforalt IT. Når det gjelder business så har Anthony veldig mye kunnskap.

Dette vil kunne være en mulighet, ikke bare for å dra til Singapore gratis, men for å møte folk fra hele verden. Kanskje skape nye kontakter. Eller vem vet, kanskje får ni æren til å bli verdensmestere 🙂

 

Er du interessert?

Send inn et brev om hvorfor du skal være en i teamet, inkludert CV og et kort svar på følgende spørsmål;

«What do you believe are the greatest barries and opportunities to innovation?»

Brev og svar leveres på engelsk til Anthony på e-post gagian@hioa.no. Merk mailet; APEX GLOBAL CASE CHALLENGE.

OBS!
Innleveringsfrist 15.februar kl.17

Siste semester

Nå er 2015 over og vi er allerede godt igang på 2016. For min del har det startet i full fart. Siste semester nå, noe som er helt vilt. Jeg kan ikke forstå at jeg er ferdig med studiet om eksakt 4 måneder (?!). Da er både mitt herlige, fleksible, men også slitsomme og frustrerende tid som student over (intill videre ihvertfall) , og en ny era begynner. Med tanke på mitt bachelorprosjekt ser jeg veldig frem til det. Med det mener jeg at prosjektet vil fortsette selv etter studiene. Det er mange ting som er helt nytt for meg hvilket iblant føles som om jeg er ute på dypt vann, men det skal sies at både jeg og min kollegae er veldig dedikert og vi er heldig som får jobbe med folk som er utrolig flinke på de tingene. Så dette blir spennende. Dessverre kan jeg ikke dele med meg om prosjektet foreløpig på grunn av sensitiv informasjon, så dere får vente til produktet er ferdig 😉

 

Oversiktlig prosjektplan for våren 2016

Bortsett fra bachelor så har jeg (selvfølgelig ;p) prosjekt ved siden av. Først blir det konferensdagen for jenter og teknologi hvor jeg er med å planlegger for eventet.

Konferensdag jenter og teknologi, onsdag 10.februar

Dette er en inspirasjonsdag for å få fler jenter til å studere teknologifag helt enkelt. Under dagen vil det være spennende foredrag og det vil være workshops hvor studenter viser sine prosjekt og svarer på spørsmål. I tillegg vil det troligvis også være endel andre morsomme aktiviteter som høgskolen har å tilby utover studiene, blant annet cheerleading, kamsport, klatring etc. Jeg kommer stå på stand for Anvendt Datateknologi. Med et par kjempe søte kattører som reagerer og beveger seg utfra hjernebølger. Den har tre ulike tilstander som enten viser at jeg er veldig dedikert på èn ting, at jeg fokuserer på flere ting samtidig eller er veldig gira. Eller at jeg er veldig avslappet eller rett og slett ufokusert. (garantert trøtt :p) Ørene vil da reagere forskjellig utfra de tre tilstandene. Se eksempel fra videoklipp.

 

Eksamen Datasikkerhet

29.februar vil det være eksamen i Datasikkerhet, noe som jeg gikk glipp av før jul. Så etter konferensdagen vil det være full fokus på lesing, i kontra til bachelor.

 

Åpen dag 8.mars

Tirsdag 8.mars, på selve internasjonelle kvinnedagen, er det dags for åpen dag på høgskolen. I år kommer jeg ikke bare å være med i selve planleggingen uten også holde foredrag. ( 😯 ) Selv om jeg har vært reporter tidligere så er dette noe som jeg aldri gjort før, hvilket blir litt av en utfordring. Men, jeg håper og satser på at det blir bra.
IT-berta forteller om fremtidens datanerder heter foredraget, så kom gjerne innom 🙂

 

Nye opplevelser

Vil det bli i form av reiser 🙂 I mars drar jeg til Dublin med min lillebror hvor vi skal feire St.Patricks Day. God pils og masse dans, det blir gøy det 🙂
Deretter er en tur til Bergen booket i begynnelsen av mai, hvor min kjæreste kommer fra. Jeg har dessverre ikke vært der enda, så følte at det var på tide nå..(etter fire år, hehe).
Og når bachelorprosjektet er ferdig..da er det dags for min 30.års gave fra kjæresten. Venezia <3. Noe som jeg skal tenke på når ting føles litt ekstra tungt 🙂

Våren 2016 kommer til å bju på mange utfordinger, mye jobb men samtidig veldig mye moro.

Jeg gruer meg.

Jeg gleder meg.

To herlige kontraster 😀

Få tips infor bachelorprojekt

Vi er nå mange som er i prosessen med å planlegge infor bachelorprosjektet. Vi har fått oppdragsgiver og forhåpentligvis blitt tildelt oppgave. Men hvor begynner man?

Jeg har intervjuet en tidligere student på Høgskolen for å få litt tips om bachelorprosjektet. Even Holthe, en utrolig ambisiøs person som studerte Anvendt Datateknologi. Idag jobber han som systemutvikler på PayEx.

Even Holthe Tidligere student på HiOA
Even Holthe
Tidligere student på HiOA


Ved den her tiden har de fleste forhåpentligvis fått seg en oppdragsgiver med en oppgave de skal utføre. Hva bør man tenke på så her i planleggingsfasen?

Svar:
På nåværende tidspunkt i fjor, hadde vi akkurat levert inn prosjektskissen vår, etter å fått avklart oppgaven med oppdragsgiver. Jeg husker at vi satt med en del spørsmål som vi ikke fikk svar på før jul, og begynte derfor å planlegge det vi kunne gjøre før selve prosjektet gikk i gang på nyåret. Det innebar for oss i hovedsak å sette opp de tekniske fasilitetene vi kunne gjøre på forhånd. Vi satte opp et system for publisering av prosjektdagbok, og begynte å tenke på hvordan vi skulle håndtere den smidige utviklingen (Scrum) i prosjektet på best mulig måte. Vi endte med å ta i bruk Atlassian Jira, som er et mye brukt system i arbeidslivet.
Det anbefales på det sterkeste. Videre arrangerte vi også en workshop i en av teknologiene vi skulle bruke internt i bachelorgruppa før jul.
Prosessmessig skjedde det ikke så veldig mye spennende, utover noe kontakt med oppdragsgiver.

 

Første delen av prosjektet, hvordan begynner man?

Svar:
Avhengig av hvor mye informasjon man har fra oppdragsgiver, bør man vurdere om man skal ha et eller flere møter med oppdragsgiver for å avklare så mye man kan. Det gjelder både teknologiske valg, men enda viktigere – valg, forventinger og bestemmelser ”kunden” har til det dere skal lage. Dette er også noe som kan drøftes i forkant med veilederen som blir utdelt fra HiOA, gitt at det ikke blir mye venting før det er mulig. For vår startet vi tidlig med teknologidiskusjoner og møte med veileder.På dette tidspunktet kan det også hende at det er litt mer dødtid eller dager hvor dere venter på avklaringer. Da kan det være lurt å bruke denne tiden til å finne en arbeidsflyt som fungerer for gruppen. Det bør ikke undervurderes! Vi brukte derfor litt tid på å sette oss inn i Jira, integrere Git og noen koderegler, slik at dette skulle gå mest mulig automagisk senere. Har dere tid, bruk også tid på å sette dere inn i teknologi dere ønsker å/skal bruke.

 

Bør man ha forskjellige roller i gruppa eller ansvarsfordeling? Eller har du noen bra tips på hvordan man får en velfungerende gruppe?

Svar:
Jeg synes absolutt man bør ha forskjellige gruppemedlemmer som er ansvarlig for de forskjellige komponentene av leveransen. Det være seg både dokumentasjonsmessig og produktmessig. Da er det lettere for det ikke er den berømmelige ”noen” som får ansvaret for å utføre en oppgave, i tillegg til at det vil fremstå mer profesjonelt ovenfor oppdragsgiver. Det bør også være en som er gruppeleder, som har siste mening ved konflikter.Gruppesamarbeid er alfa og omega, og her er det mange som støter på problemer underveis. Det er slettes ikke uvanlig, men jeg synes det skal være god takhøyde i en gruppe. Det er lov til å være uenige og krangle (så lenge det er faglig) – det fører ofte til gode/nødvendige diskusjoner.

 

Hva tror du forventes i et bachelorprosjekt?

Svar:
Forventningene fra skolen er nok mest i forhold til det akademiske, hvertfall sett i retrospekt. De ønsker en godt dokumentert prosjekt – med fokus på prosess, utviklingen av produktet og læringsutbytte. Vi fikk følelsen at de ikke nødvendigvis så så på mye på kode og det ferdige produktet. Fra oppdragsgiver fikk jeg et positivt inntrykk – de er naturligvis opptatt av produktet, men de har også hatt bruk for bl.a. teknisk dokumentasjon.Prøv å forventingsstyre oppdragsgiver underveis, både for deres og egen del. Man kommer aldri til å bli ferdig med backlogen, da det alltid vil dukke opp ting underveis og prioriteter vil komme til å endre seg.

 

Mange lurer sikkert på rapporten som skal skrives. Hvordan er strukturen? Hva begynner man med? (bortsett fra innledning)

Svar:
Strukturen er definert i HiOAs dokumentasjonsmal, men den er ikke hugget helt i stein – man bør tilpasse den eget prosjekt. Hent gjerne inspirasjon fra tidligere års grupper. Det er derfor de fortsatt ligger ute :-).Hvor man begynner varierer nok veldig fra prosjekt til prosjekt, men innledning ville jeg nok skrevet til slutt. Min anbefaling (som vi ikke var flinke nok til å følge selv) er å legge til dokumentasjonsoppgaver i de ulike sprintene (gitt Scrum brukes), for å fordele arbeidsmengden utover semesteret. Det vil trolig også føre til mindre stress og bedre dokumentasjon. Det var ingen spesifisert nedre eller øvre grenser for sidetall når vi skrev bacheloroppgaven, men tenk på at alle på gruppen bør kanskje greie å skrive 50 sider hver seg på nesten 6 måneder? Det er samtidig viktig å ha i bakhodet at dokumentasjonen faktisk skal leses av sensor.

 

Noen erfarenheter som du kan dele med det? Utfordringer, noe som funka veldig bra osv. ?

Svar:
Vi hadde en rekke utfordringer, og det bør man ta når det kommer så langt det lar seg gjøre. Vi hadde en godt definert databasestruktur som vi hadde laget et tidlig versjon av backend-systemet og frontenden rundt. Senere i prosessen ombestemte oppdragsgiver seg og vi måtte kaste oss rundt og endre store deler av datamodellen og mye kode. Det var nok litt frusterende for oss mens det sto på, men absolutt en nyttig erfaring å ha. Vi ønsket en realistisk prosess og det fikk vi :-). Krav og ønsker endrer seg ofte på programvareprosjekter, og det bør også prosessen ta høyde for.Samarbeidet internt på gruppa fungerte veldig bra, og det tror jeg var mye fordi vi hadde like ambisjoner, litt variert bakgrunn (men relativt likt teknisk nivå) og stå-på vilje. Vi ga hverandre rom til å jobbe hjemmefra, fra en kafé i utlandet eller sammen på grupperom. Kommunikasjon er nøkkelen til det. I tillegg er det viktig at de ulike gruppemedlemmene får prøve seg litt i ulike deler av kodebasen – litt variasjon er viktig.

 

Annet du vil tillegge?

Svar: Noen små tips til slutt:

  • Bruk kildekontroll (jeg anbefaler Git). Dette vil spare utrolig mye tid og frustrasjon (etter at man har lært litt om det). Dropbox fungerer ikke når man skal jobbe flere sammen på like deler over et semester.
  • Kommuniser og planlegg med gruppa. Bruk Slack, Facebook Chat eller lignende – finn ut tidlig hva som fungerer for gruppa og prøv å hold det til en kanal. Dette gjør at det er lettere å gå tilbake i tid og se hva dere har blitt enige om, samt kommunisere i sanntid.
  • Spør flinke folk – det være seg det er tidligere studenter, folk i bransjen, gå på en Meetup etc. Det er ofte mange gode erfaringer fra andre man kan dra nytte av, enten direkte eller så kan det føre til at man tenker i riktig retning.
  • Bruk et godt prosjektstyringsverktøy – det er din venn. Om det er Jira, Trello, Microsoft Project eller GitHub Issues (med waffle.io :)) er det samme, så lenge det fungerer for gruppen. Da er det lettere å estimere oppgavene som skal gjøres, estimere tid og estimere hva som blir levert.
  • Skriv prosjektdagbok så ofte og detaljert som mulig. Dette vil definitivt hjelpe i prosessen med å skrive dokumentasjon. Husk morsomme GIF’er!
  • Husk å søk jobb tidlig!

 

En god grunn..

For noen uker siden ble jeg kontakten av Jørgen Lie Furuholt, kommunikasjonsrådgiver for HiOA. Han driver med et prosjekt som går ut på å lage små videosnutter av studenter som skal gi en god grunn til hvorfor man skal velge det studiet man studerer.
Han spurte om jeg ville være med å representere Anvendt Data og jeg takket ja.
En god grunn ens for å stille opp var fordi at jeg ville vise at jenter faktisk også går IT.
Jeg tenkte også at om en selv gir en god grunn til å søke, så kanskje det kan tiltrekke noen andre jenter som fortsatt er litt usikre på om de skal søke til noen IT-studier.
Filmsnutten ble helt ok. Litt mye nærbilde for min smak, hehe. Men hva gjør man ikke for konsten 😀

De kommer som nevnt bli brukt i markedsføring og delt i sosiale medier, men det blir sikkert litt mer av det nermere våren. Frem til dess kan dere se noen av de via linken nedenfor.

Nygjerrig på noen av studiene på HiOA?

Se alle videosnutter av de forskjellige studiene her!

Jenter og teknologi

I fredags var jeg på et møte gjeldende neste års inspirasjonsdag for jenter og teknologi. Arrangemanget som er til for å fremst få fler jenter til å søke teknologifag. Teknologi er ju bare såå gøy! Og det må vi få vist frem 🙂

Akkurat nå er vi bare i planleggingsfasen men det kommer til å bli en blandning av konferens og aktiviteter. Studenter kommer til å stå på stand og forhåpentligvis kommer det til å bli intressante foredrag.

 

Forslag hittil

Noen forslag som kom opp på bordet var;

  • Spill med hjernestyring (EEG-headset)
  • Egen-utviklet app med Quiz konkurranse
  • Hodeding med kaninører som beveger seg utfra din hjerneaktivitet (Kjempe søte og kjempe kule)
  • Godisautomat som du via sms kan velge hav du vil kjøpe. (utviklet av studenter på høgskolen)
  • Fra byggnadsingeniørslinja kan man se hvordan man designer sitt eget hus i et program

Dette var kun noen av de forslag som kom opp fra vår gruppe. Flere gode ideer ble garantert nevnt men som jeg får tilgang til senere 🙂

 

Er du jente mellom 14 og 19 år?

Hva ville dere eventuelt se en sån her dag? Noen teknologi som dere syns tiltrekker mer enn noen annen? Hva ville eventuelt fått dere til å søke teknologifag?
Skriv gjerne i kommentarfeltet for å gi oss noen tips og råd.
Gjerne er andre jenter der ute også.

Husk, IT er nå og det er fremtiden.

Puste ut

Idag var nest siste innlevering avklaret. De siste ukene har bestått kun av jobb og plugg. Forrige uke snittet jeg ti timer om dagen foran PC:n og er fortsatt sniv som en pinne. Har en holdning som en 90-åring med quasimodo rygg og beveger jeg armen utenfor avstandet mellom mus og dator knaker det, MEN..jeg kan puste. Jeg kan puste ut for første gang på lenge. Nå er det kun en eksamen igjen og den er om 1,5 uke sirka, i Datasikkerhet. 3 timers skriftlig eksamen. Ingen innlevering. I helgen blir det en pause. Sitter nå på bussen til Karlstad. Det blir juleshopping i gode venners lag.
Alle trenger vi en pause for å hente opp ny energi. Når man endelig har tid, ja da må man passe på å ta den 🙂

De siste ukene har jeg hatt eksamen (eller mappeinnlevering som det så fint heter) i tre fag, Universell Utforming, Apputvikling og Visualisering. Forrige innlegg ga jeg dere en kort inblikk i faget Apputvikling. Idag skal jeg fortelle litt hva Universell Utforming dreier seg om.

 

Universell Utforming

Når man prater om universell utforming prater man om tilgjengelighet og brukervennlighet, for alle. All teknologi skal utformes slik at alle kan bruke det, være seg man er synskadet, døv eller motorisk funksjonshindret. Man bør tenke på det er mangfold av mennesker, mangfold av situasjoner og mangfold av teknologi (pc, telefon, nettbrett osv).
Uformingen skal være likt for alle. Det vil da si at et nettsted eller en automat skal ikke tilpasses for noen.  Dette er idag lovpålagd og det gjelder all teknologi som er riktet mot allmenheten.

Når man skal lage et system eller en nettside bør man se på WCAG 2.0 retningslinjer (nivå A og AA) og man bør se på noen designprinsipper og heuristikker.
De fungerer som en god veiledning for å kunne gjøre en IKT-løsning universelt utformet.
Men generelt så kan jeg si at en IKT-løsning bør være;

  •   Konstistent og forutsigbar (like funksjoner skal behandles og utføres likt)
  • Toleranse for feil (det skal gis feilmeldinger. Brukeren må få lov til å angre hvis den trykket feil)
  • Alle bilder på et nettsted for eksempel må ha en alternativ tekst (som forklarer hva bildet inneholder) så lenge det ikke er kun et illustrasjonsbilde.
  • Det må ha tastatur-funksjonalitet (det vil si at man kan utføre alt på siden bare ved å bruke tastaturet)
  • Gode kontraster (lys bakgrunn, mørkt tekst for eksempel) – Ikke ha rød og grønn farge ved sider av hverandre da de to fargene ikke kan skilles på hos de som er fargeblind.
  • Forklarende linker (ikke kun «Klikk her»)
  • Teksten skal være forståelig og enkelt kunne tolkes
  • Når man skal fylle ut informasjon i et formulær bør den si ifra hvis man fyller ut feil. Det bør også sies hva som er skrevet feil.
  • Det er også et krav på at man skal kunne zoome in til 200% uten at layouten forandres

Les mer om retninglinjene for WCAG 2.0, Don Norman’s designprinsipper eller Jakob Nielsens heuristikker.

 

Det er viktig!

I vår siste innlevering i Universell Utforming fikk vi i oppgave og evaluere et nettsted.
Det jeg lærte meg her er at man må stille seg veldig kritisk. Man må virkelig jobbe for å prøve å sette seg inn i en annens hverdag.
En hverdag som kanskje skiller seg enormt fra ens egen.
Hvis man har et eget nettsted som man skal evaluere kan det være vanskelig å være opartisk. Derfor kan det være lurt å faktisk ta inn noen eksternt for
akkurat dette. Og enda viktigere. Ha brukertesting!

Da har dere fått en inblikk i hva universell utforming dreier seg om. Jeg kan si at det er et veldig intressant fag og en utrolig viktig ting!
Det handler faktisk om å hjelpe andre til å ha samme forutsetninger som vi kanskje tar for gitt i bruk av teknologi.

Apputvikling

Apputvikling er et valgemne i 3.året på Anvendt. Faget går ut på å utvikle applikasjoner mot Android.
På verdensbasis er Android mye mer utbredt enn Apple. Derav grunnen til hvorfor vi skulle programmere kun mot Android. Programmeringsspråket som er Java var ,som nevnt tidligere i et innlegg, et relativt nytt språk for min del. Jeg var spent på hvis jeg skulle klare å fullføre kurset i det hele tatt. Nå er vi inne på slutspurten og har den tredje og siste innleveringen. Jeg har noen ting som jeg fortsatt ikke fått grep om men i det store hele så ble det ikke så ille som jeg hadde trodd fra starten. Det er til en fordel hvis du har programmert Java fra før, men trenger du det for å kunne fullføre kurset, nej.
Android Studio som er programmet vi bruker har mange ferdig innebyggde funksjoner og relativt enkelt å bruke for de fleste tror jeg. Selvfølgelig må man nok ha vært borti litt programmering fra før og det vil være mye lettere hvis du skjønner logikken bak Java. Men i stort sett så skulle vem som helst kunne utvikle en app, i følge meg ihvert fall 🙂
Det er den beste ideen som er vanskelig, hehe.

Det jeg sliter mest med er det å skjønne objektorientert programmering. Selv om jeg vet at det egentlig er et mer ryddigere og mer strukturert måte å programmere på blir det allikevel ikke det for min del. I mitt hodet blir det bare rot. :p Må øve mer.
Skal gjøre mitt beste nå infor tredje og siste innlevering. De andre to har gått sisådær må jeg si. Derav krever det at jeg får en god karakter for å heve snittet.

Oppgaver i kurset

Den første oppgaven vi fikk var å lage det klassiske spillet Hangman. Jeg sto for front-end, det vil si selve brukergrensesnittet. (design, interaksjon), min kollega sto for back-end.

Her ser dere forsiden på appen.

Illustrasjon av forside på spillet Hangman
Forside Hangman

I mappeinnlevering to fikk vi som oppgave å lage en applikasjon hvor det automatisk skulle sendes ut et sms til venner når de har bursdag. Her fikk vi lære oss hvordan man oppretter en database og hvordan man samarbeider opp imot den. (setter inn informasjon, endrer, oppdaterer, sletter osv.)

Her er et eksempel på hvordan man oppretter en database og legger til informasjon inn i en tabell

Her nedenfor ser dere en forside av en app hvor man kan «Legg til ny venn». På bildet til høyre skriver brukeren in all informasjon som skal lagres i en database.
Illustrasjon av app med inputfelt
// Først oppretter man en ny Java klasse hvor all programmering mot databasen ligger. Dette for å få en ryddigere kode. I MainActivity (for eksempel) henter vi opp de metodene.
Først oppretter man en database med en tabell. (Dette i Databasehandler.java ) // kan også hete noe annet hvis man vil.

public class Databasehandler extends SQLiteOpenHelper{
//må starte med å definere database, version og hva man vil lagre i databasen
    private static final int DATABASE_VERSION = 1;
    private static final String DATABASE_NAME = "Birthday";
    private static final String TABLE_NAME = "friends";
    private static final String KEY_NAME = "name";
    private static final String KEY_TEL = "tel";
    private static final String KEY_MESSAGE = "message";
    private static final String KEY_BDAY = "birthday";

Vi oppretter databasen gjennom denne metoden her;

public Databasehandler(Context context) {
    super(context, DATABASE_NAME, null, DATABASE_VERSION);
}

For å skape tabellen «friends» som jeg definert ovenfor i databasen bruker vi metoden;

@Override
public void onCreate(SQLiteDatabase db) { 
    String CREATE_FRIEND_TABLE = "CREATE TABLE " + TABLE_NAME + "("
            + KEY_NAME + " TEXT," + KEY_TEL + " TEXT PRIMARY KEY,"
            + KEY_BDAY + " TEXT," + KEY_MESSAGE + " TEXT)";
    db.execSQL(CREATE_FRIEND_TABLE);
import android.database.sqlite.SQLiteDatabase;
import android.database.sqlite.SQLiteOpenHelper;
import android.content.Context;

OBS! Husk på at disse er importert. Android Studio gir beskjed når du bruker innebygde funksjoner. Trykk Alt+Enter for å importere.
Skal man senere legge til eller hente noe fra databasen må man ha disse importert

import android.content.ContentValues;
import android.database.Cursor;

// Legg til venn i tabellen

public void addFriend(String Name, String Message, String Tel, Date Birthday){
    SQLiteDatabase db = this.getWritableDatabase();
    ContentValues values = new ContentValues();
    values.put(KEY_NAME, Name);
    String bday = sdf.format(Birthday));
    values.put(KEY_BDAY, bday);
    values.put(KEY_TEL, Tel);
    values.put(KEY_MESSAGE, Message);
    db.insert(TABLE_NAME, null, values);
    db.close();
}

I MainActivity må man også definere EditText (Feltet hvor brukeren skriver inn informasjonen)
For eksempel;
EditText input_name, input_tel, input_melding, input_birthday;
//og Knappen som man troligvis skal trykke på for å lagre
Button lagre;
Dette vil gjøres i public class MainActivity. Her kaller vi også på Databasehandler klassen.

Databasehandler Databasehandler = new Databasehandler(this); // this referer til kontekst.

Knappen Lagre må ha en egen funksjon som da starter opp databasen og setter in alt som vi skrevet i feltene. For at knappen skal gå å trykke på må den ha en onClick funksjon. Dette defineres i Javafilens layout.xml.

<Button
    android:layout_width="wrap_content"
    android:layout_height="wrap_content"
    android:textSize="30sp"
    android:text="Lagre"
    android:id="@+id/lagre"
    android:onClick="Save"/>

I MainActivity lager vi en funksjon som da heter;

public void Save(View v) {
// her inne skal alle EditText defineres igjen for å kunne kobles 
til en id som man satt tidlieger i xml.fila
}
I xml.fila for MainActivity layout
<EditText
    android:layout_width="match_parent"
    android:layout_height="wrap_content"
    android:id="@+id/Navn_felt"
</EditText>.....osv osv

I funksjonen public void Save(View v) definerer vi EditText slik;

input_name = (EditText) findViewById(R.id.Navn_felt);
input_tele = (EditText) findViewById(R.id.Tele_felt);
input_birthday = (EditText) findViewById(R.id.Bursdag_felt);
input_melding = (EditText) findViewById(R.id.Melding_felt);

Ettersom funksjonen addFriend tar string som parameter må vi ha getText().toString();

Databasehandler.addFriend(input_name.getText().toString(), input_tele.getText().toString(), input_birthday.getText().toString(), input_melding.getText().toString());
}

Til dere som ikke programmert i Android Studio før

Nå har jeg eksludert endel informasjon så det vil ikke fungere kun med denne koden som blitt vist her.(Det kreves bl. a en onCreate i MainActivity) Jeg ville bare gi dere et kort eksempel på hvordan man kan opprette en database og hvordan man legger in noen info. Skulle dere ville ha mer info eller en komplett kode, skriv i kommentarfeltet . Er det noe spesielt man lurer på er stackoverflow.com en veldig bra site for programmerere. Youtube har også endel bra videor som viser eksempel på hvordan Android Studio fungerer.

Siste innlevering

Vår oppgave i den siste innleveringen er frivillig, og den er individuell. De tidligere oppgavene har vært ferdigdefinerte og vi har jobbet i gruppe på to. Nå står man alene :p
Fristen er om to uker. To innleveringer i andre fag før det.
Det finns nok å gjøre. So..back to work.