Skip to content →

Jenter og teknologi (og sånt liksom)

12715219_10153282823051135_8393606183035014605_n

Jeg satt i kantina og ventet på ei venninne som var på foredraget kunst og design i skolen. Etter endt foredrag fortalte hun meg om innholdet, og viste brosjyrer og materiale hun hadde fått tildelt. Jeg legger spesielt merke til brosjyren: om jenter og teknologi, se bildet over. “Kødder du?” tenker jeg, og blir litt paff i blikket. “Ja, jeg vet”, sier hun, “Det skulle nesten stått Jenter og teknologi og sånt liksom“. Vi ler litt oppgitt, og jeg får beholde en brosjyre siden hun har fått med en ekstra.

Det er så mye galt med dette bildet, at jeg ikke forstår hvor jeg skal begynne. Først til informasjon: Vi har fire fakulteter på HiOA: TKD, LUI, SAM og HF, som har hver sin fakultets-farge. TKD har fakultets-fargen turkisblå, som blir brukt på blant annet fadder t-skjortene, bannere og ballonger på åpningsdag. Dette gjør det enklere for de nye studentene å navigere og finne fram. Dette er fargen som blir gjentatt på andre informasjonskanaler også, men når det gjelder denne brosjyren så har de plutselig slått over til rosa. Hvorfor? Fordi det er jentefargen? Dette blir så useriøst og stereotypisk. Sukk.

Jeg skal ikke henge meg mer oppi fargen, la oss se videre på bildet. Her har HiOA laget reklame-brosjyre for å rekruttere flere jenter til mannsdominerte studier. Alle er enige om at det å rekruttere jenter til studier inne teknologi er et kjempe bra tiltak. Tanken er god, men jeg ville ikke valgt å lese videre, fordi bildet på brosjyren sender signaler om at jenter ikke kan noe om teknologi. Her er det snakk om assosiasjoner og hvilken fortelling dette bildet forteller. Alle reklamebilder forteller en fortelling, og for meg lød akkurat denne slik: “Nå må du legge bort penn og papir, og lære deg å bruke teknologi, jenta mi.”

Siden dette kun er ett bilde, og ikke en reklamefilm, vil hvert element på dette bildet spille en viktig rolle. Jeg fikk umiddelbart assosiasjoner til blogging. En annen diskusjon; hvorfor fronter de alltid Apple sine produkter? Hvilken relevans har en apple mobil, siden den er midtstilt og tar så mye plass på bildet? Jeg kommer ikke til å gå lenger inn på det en gang. Jeg håper bare at HiOA i det minste blir sponset av Apple, for å subtilt skape et kjøps press blant mulig fremtidige studenter. 

Er dette i det hele tatt god reklame? Eller virker den mot sin hensikt? Kritikken min går på selve reklamen og komposisjonen av bildet. Alt for ofte virker det som om HiOA lager reklamene sine selv, for å spare penger, som da resulterer i dårlige reklamer uten noen form for kreativitet eller nytenkning.

De fleste av oss bruker touch metoden når vi bruker tastaturet. Jentas hender (kjempefint at de er lakkerte og indikerer at det er en jente) kunne med fordel blitt plassert i en mer riktig og målrettet stilling over tastene evt en mus. Hvorfor er det penn og papir der? Det får det til å virke som jenter ikke kan så mye om teknologi på forhånd, og derfor burde lære seg det. Bytt ut penn og papir med nettbrett, tegnebrett og touchpenn. Bildet vil da vise en jente som er interessert i IT fra før, og burde GO FOR IT.

12674431_10153285173541135_1482147725_n

Nå viser det seg at det en del jenter som faktisk dukket opp på dette eventet. Om det var for å slippe unna skolen, eller genuin interesse er for meg usikkert. Kanskje reklamen funket og traff målgruppen sin. Rosa ballonger treffer helt sikkert noen jenter, men håper de samtidig at de får et realistisk bilde av teknologistudiene på HiOA. For det handler definitivt ikke kun om såkalte rosa-blogger.

Vil avslutte med bilde av god og kreativ reklame, som uten tvil vil falle i smak hos alle og enhver. DETTE er god reklame!

12696546_10153285179391135_1796414466_o

 

 

Published in Ukategorisert

Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *