Skip to content →

Samtidkunst og trender

Aurora Passero : http://www.aurorapassero.com
Aurora Passero : http://www.aurorapassero.com
Bjørn Mortensen, Pot I, 2015 , Norsk Skulptur biennale
Bjørn Mortensen, Pot I, 2015 , Norsk Skulptur biennale

I Geir Haraldseth (f.1977) sin artikkel “Trendanalyse”, i katalogen for Statens Kunstutstilling/ Høstutstillingen, tar han opp tematikken trender i kunst. Haraldseth spør:  kan man snakke om trender innen kunsten eller var det ikke slik at kunsten egentlig skulle være hevet over mote og trender? Teksten tar opp flere av de spørsmålene jeg stiller meg i forbindelse med samtidskunsten. For meg kan det virke som at de verkene som blir valgt ut til utstillinger, ofte har fellestrekk som man kan velge å se på som trender eller mote. Materialer eller tema for verkene virker å være tidsriktige og typiske for tiden vi er i, og derfor tiltrekkende for publikum. Jeg mener ikke at all samtidkunst er styrt av trender, men at mye av det som vises kan ses å være trendy i sin periode. En stund nå har det blitt vist mye keramikk og tekstil i galleriene. Jeg undrer om eksponering av denne type kunst ligger til grunn for at min egen og andres oppfattelse av kunsthåndverk er i endring. Er det slik at sjangeren er med på å skape sitt eget marked,  eller er dette en naturlig kontrast til det som var tidligere og derfor en mulighet for å skape interesse og for denne typen av utrykk? Er det kunstnerne, kuratorene, markedet eller publikum som skaper trendene? Det er kanskje en kombinasjon av at trendsettere innen bransjen kan være kunstnere, kuratorer eller kunstkritikerne. Kanskje er det egentlig kuratorene som har sett tendenser hos publikum og gir publikum det de ønsker (?). Det jeg prøver å si er kanskje at jeg tror ikke at de mest eksponerte og “populære” kunstnerne i vår samtid er genier, men at trendene kanskje heller vokser frem gjennom en kombinasjon av flere mekanismer. Vi som publikum blir presentert opphøyd kunst som om det er frigjort fra trender og økonomiske motiver. Kanskje man skal prøve å se kunstneren som en designer som arbeider målrettet mot å skape noe nytt til et marked (kunstmarkedet), med et ønske om å treffe publikum og kjøpere. Slike tanker ødelegger kanskje kunstens opphøyede posisjon og det er nok ikke noe kunsten har et ønske om å fremstille seg selv som. Selv kan jeg ikke unngå å tenke at jeg føler meg litt lurt av trendene, og jeg sitter igjen med en skepsis til min egen estetiske smak når det kommer til kunst.


Høstutstillingen 2015

Published in Ukategorisert

Comments

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *