Senter for tverrfaglig medieforsking (STM) Centre for Interdisciplinary Media Research

Makten i det algoritmiske blikket

av stmadmin

Jill Walker Rettberg diskuterer hvordan smakspreferanser er innebygget i algoritmer i sin artikkel i Norsk tidsskrift «Et algoritmisk blikk: Algoritmers rolle i produksjonen av hverdagsfotografier». Hovedargumentet til Rettberg er at algoritmer er programmert på måter som vil gi oss mer og mer ensartede fotografier, drevet av en kommersiell logikk som har som målsetning at vi skal konsumere mer.

Algoritmer styrer hvilke bilder som i det hele tatt blir tatt gjennom algoritmer for estetisk inferens som er innebygd i kameraene våre, og hun undersøker repeterende og ensartede bilder på #nrksommer, Instagram-kontoen @Instarepeat og de tyve mest populære bildene på Instagram. Rettberg bruker begrepet estetisk inferens for å illustrere hvordan algoritmer og systemer er utviklet for å vurdere estetisk kvalitet i et sett med bilder. Systemene tilrettelegger for brukernes aktive bildefiltervalg og bruk av emneknagger for å skape synlighet i et omfattende kollektiv av bilder.

Les hele artikkelen i Norsk medietidsskrifts temanummer om algoritmer.

 

Publisert av:

user
stmadmin