Halvårsrapport våren 2015

Første januar 2015 startet Studentombudet HiOA opp sin virksomhet. I ombudets mandat er det bestemt at det hvert halvår skal rapporteres til høgskolens styre, og nå har styret fått oversendt den aller første halvårsrapporten!

Jeg håper at rapporten kan bidra til å belyse og kanskje avmystifisere hva slags arbeid jeg gjør og hvordan det er et gode både for studentene og for høgskolen at dette tilbudet finnes. Så enten du lurer på hva jeg har jobbet med, hvordan jeg har markedsført meg, hvor mange henvendelser jeg har fått eller hva studentombudet egentlig er, kan du lese rapporten her.

første halvårsrapport

Det første halvåret har vært lærerikt og intensivt og det har vært spennende å bygge opp et nytt tilbud og en ny institusjon. Jeg har blitt tatt godt imot både av studenter og tilsatte, og stort sett alle jeg har vært i kontakt med har vært positive og villige til å bidra til at dette skal bli et godt og solid tilbud for de studentene som har behov for det.

Rapporten viser at antallet henvendelser til Studentombudet det første halvåret har vært høyt, hele 76 henvendelser. Studentene kommer fra alle fakultet og er ganske jevnt fordelt i forhold til antallet studenter.

Studentombudet har bidratt til å finne løsninger på mange ulike henvendelser, og har også avdekket noen utfordringer i høgskolesystemet. Henvendelsene er kategorisert i 11 kategorier. Flest henvendelser gjelder eksamen/praksis. Kategorien omfatter alle henvendelser om for eksempel klage på karakter eller formelle feil, spørsmål om begrunnelse, oppmelding og gjennomføring av eksamen og praksisperiode.

I tillegg til enkeltsaker har arbeid med nettverksbygging både internt og eksternt vært en viktig del av ombudets arbeid. Dette har vært med på både å bygge opp ombudets kompetanse, etablere samarbeid, avklare forventninger og gjøre ordningen kjent.

Det første halvåret har vist at behovet for et Studentombud på HiOA er stort, og studentenes tilbakemelding er at de er veldig tilfreds med å ha fått en person de kan henvende seg til for å få råd og veiledning i vanskelige saker.

Så med disse ordene, her er den: Studentombudets aller første halvårsrapport.

God lesning!

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.