Kategoriarkiv: eCampus

e-books: a hybrid course

The Master course “MBIB 5000 e-books” kicked off today. In several channels. Students attend in-situ in our ProLab (a prototype for technology-rich room for collaborative learning). But more students follow a live broadcast from abroad. The lecture is available on Adobe Connect, an interactive platform. This is our chat-room, and back-up for screen-share, voice and video. Broadcast… Les mer »

eCampus etter omorganisering

Programmet ble omorganisert. Det var ikke slutten. Det meste av aktiviteten skjer i fakultetene, som har fått størsteparten av midlene. Men en del gjør også  fellestjenestene. Forelesninger og seminarer med video eCampus hadde varierende erfaringer med videosamhandling i undervisning. Men med hjelp fra GLU og YFL har HiOA nå flere rom hvor studenter, forelesere eller… Les mer »

Gartner doesn’t get higher ed.

Gartner presents the The Top 10 Business Trends (in higher education) and the “Top 10 Strategic Technologies”, then draws some connections. [1] It is an odd list! It should be obvious that “Student success” is not a trend, it’s a mission. And it does not belong together with “Retreating political responsibility” – which may be a… Les mer »

Nettbasert læringsmiljø

Hva skjer med læringsmiljøet hvis vi øker bruken av digitale verktøy? Forrige fredag hadde jeg kaffe med Beate Dessingthon som spurte om fysisk læringsmiljø og sammenheng mellom teknologibruk og læringsmiljø. Skrev om det fysiske først, nå det nebbaserte Noe kan vi vinne Jeg er som deg, hvis du ikke ser at jeg er anderledes. For noen år siden… Les mer »

@Bett 2015, the manuscript

Preparing for BETT Participated at a panel last Friday at BETT in London, theme: Reducing operational costs As a short talk, it is a bit “tabloid” with an eye on entertainment value: Bold statements, light on facts. These were my main points: Increase retention Everything “cloud” (library, storage, collaboration) Self-enable whenever possible Rethink space Don’t believe… Les mer »

Quo Vadis, HiOA?

I ett år nå har jeg hatt gleden og æren av å lede HiOAs eCampus-program. Det har vært givende og slitsomt. Det har gått veldig bra i forhold til de målene som var satt. Samtidig som vi vet at de neste fasene er mer krevende. Det jeg skriver nedenfor er mine personlige betraktninger og gjenspeiler… Les mer »

Kort: Forelesningsopptak & Forskning

Det blir et seminar om forelesningsopptak 5. april. “Medieseksjonen ved Læringssenter og bibliotek holder seminar om opptak av forelesninger 5. april (før lunsj). Tiltaket er et av hovedstrategiene i det nye eCampus-programmet som nå er etablert ved HiOA.” Og det blir seminar om søknad til Norgesuniversitetet 21. mars. “Medieseksjonen og eCampus-programmet inviterer til seminar for kolleger som har ideer… Les mer »

Hvorfor vi filmer ei tavle

Utfordringen var enkel: Noen studenter vil bruke forelesningen på å komme videre, langt videre. Andre har behov for å forstå det de lærte på videregående eller har lest i pensum. Hvordan møte begge behov i én forelesning? Denne gangen hadde foreleser tro på å ta opp det som studentene kanskje oftest trenger repetert og gjøre… Les mer »

Et første forsøk på en visjon for eCampus

Visjon eCampus HiOA på Vimeo. Dette er et forsøk på å bruke digital historiefortelling som teknikk for å si noe om eCampus-programmet. Som en visjon er det ambisiøst – jeg tror vel ikke dette er virkeligheten i 2015. Det er bare en liten del av hva programmet tar for seg. Likevel en nyttig øvelse!