Category Archives: Digitalt innhold

e-books: a hybrid course

The Master course “MBIB 5000 e-books” kicked off today. In several channels. Students attend in-situ in our ProLab (a prototype for technology-rich room for collaborative learning). But more students follow a live broadcast from abroad. The lecture is available on Adobe Connect, an interactive platform. This is our chat-room, and back-up for screen-share, voice and video. Broadcast… Read More »

Hvorfor vi filmer ei tavle

Utfordringen var enkel: Noen studenter vil bruke forelesningen på å komme videre, langt videre. Andre har behov for å forstå det de lærte på videregående eller har lest i pensum. Hvordan møte begge behov i én forelesning? Denne gangen hadde foreleser tro på å ta opp det som studentene kanskje oftest trenger repetert og gjøre… Read More »

Digital kompetanse; Blogg

Blogg er et godt utgangspunkt når våre mange av våre studenter skal begynne å skrive. Det egner seg for å reflektere fra praksis, det er god trening i å spisse en tekst. Bloggformatet gir ikke fokus på gramatikk og skriveregler men på tydelig formidling av budskap. Våren 2012 hadde HiOA kurs i pedagogisk digital kompetanse.… Read More »

E-bøker & DRM

En feil med din konto på Amazon eller iTunes kan gjøre at du mister alle dine e-bøker. Ille nok når det er romaner du kanskje bare leser en gang. Men katastrofe med dyre lærebøker vi vil bruke som oppslagsverk. En feil med din e-bok konto kan være som om bokhylla brenner. Kontoen din er knyttet… Read More »

Digitalt fortalte historier — bok, prosess, kurs

Digitalt fortalte historier Refleksjon for læring Kristin Holte Haug, Grete Jamissen og Carsten Ohlmann (red.) — dette var reklamen! Jeg må skryte litt av en kollega. Grete Jamissen var medredaktør på boka som ble sluppet i forrige uke. Denne uka holder hun to workshops i digital historiefortelling og nest uke skal hun avslutte kursserien Digital… Read More »

Blogging anno 2011

Technorati.com rapporterer om bloggosfæren. Synes det er interessant. Noen funn Bloggers are being actively courted. Nearly four out of 10 overall, 59% of Professional Part Timers, and 66% of Professional Full Timers have been approached to write about or review products. Pros are approached eight times per week on average. (Tenker på Gittes innlegg under… Read More »

Hva er informasjon verd?

The Economist forteller om matematkeren T. Gowers som har startet en boikott av alle vitenskapelige publikasjoner fra Elsevier. Med fortjeneste på 36 % bør Elsevier overleve en boikott – eventuelt bør de kunne tilpasse seg noen av problemene som påpekes. I mellomtida kan vi vurdere alternativene til Elsevier. Senter for IKT i utdanningen utgir Nordic… Read More »

E-boka og kunnskapsorganisasjon

Under “Kunnskapsorganisasjonsdagene 2012″ v/HiOA skal ene dagen handle om “E-boka og kunnskapsorganisasjon”. Husker der “Bokskya”? Den norske Bokdatabasen blant annet kommer. Det blir interessant. Alle andre har i sannhet sagt hva de mener om norsk e-boksatsing. Konkurrentene har lansert spennende produkter (Amazon leverer nettbrett, Apple med venner et nytt produksjonsverktøy, IDPF godkjente epub3-formatet i oktober). Kan… Read More »

Studenten eier porteføljen sin

En blogg i etterkan av ALT-C (Twitter: #altc2011, web: www.alt.ac.uk) hevder at studentene ikke eier sin egen portefølje levert i læringssystemer (VLE/ LMS). “the idea of saying that we have a VLE which is “owned” by the institution, whereas the ePortfolio is “owned” by the student, is flawed. In strict financial terms, both are owned by… Read More »