Kategoriarkiv: Ukategorisert

Will cleaning robots ride lifts alone?

(In English, since this is part of discourse with international students. #RobotsAlone) My question is sincere! In 2023, we shall have a new Campus in Lillestrøm. Will our cleaning robots then be stationed in the basement and ride the lifts to the upper floors every night? If not, they would have to have charging stations… Les mer »

En postindustriell tid. Også i utdanning.

Industrimelding Regjeringa la fram sin industrimelding — med pressekonferanse på i Grenland, hvor jeg vokste opp. Passende! Der har teknologiutviklinga kastet om på arbeid og samfunn — uansett politikk. Fabrikkarbeideren som forsvant Når jeg ble født, kjørte faren min skiftrute. Fabrikkarbeiderne var mange nok til at det gikk egne bussruter fra boligfelt og tettsteder til… Les mer »

Nei, det er ingen generasjon “digital natives” studenter

Skal ikke si hvorfra, men igjen dukker det opp tanker om at høgskolens studenter er svært digitalt kompetente — bare fordi de er født etter at datamaskiner ble vanlige. Marc Prensky fanget idéen i den enkle, salgbare hypotesen “Digital Natives vs Digital Immigrants” [1]. Det ble mye publisering og mange siteringer. Men er det sant? Hva… Les mer »

Framtid for ‘Digital Engineering’

Det er en uke siden den offisielle signeringa av intensjonsavtalen for et nytt senter, et samarbeid mellom Simula og HiOA: Digital Engineering. Hos HiOA er det Fakultet for teknologi, kunst og design (TKD) som er vertskap. Doktorgrad som gjenspeiler virkeligheten Senteret skal bidra til flere ting, ett av dem er et doktorgradsprogram som spenner over mange… Les mer »

Remix: Utdanning for et nytt arbeidsliv

NHOs årskonferanse 2016 heter “Remix: Det nye arbeidslivet”. Det er arbeidslivet Høgskolen i Oslo og Akershus utdanner til — særlig fakultetet Teknologi, kunst og design, og Yrkesfglærerutdanningen. Derfor skriver jeg tre tekster om temaet. Del 1 handlet mest om fabrikken og del 2 om arbeidslivet. NHO skriver: “Oppgavene nå er å bringe norsk arbeidsliv helt… Les mer »

Akershus universitet – ikke enkelt

I euforien om en søknad om universitetsstatus vil jeg minne om at det krever at vi alle jobber hardt. Noen hovedutfordringer: Krav Realitet Institusjonen skal ha akkreditering for minst fem studietilbud av minst fem års varighet, samlet eller som integrert studieløp, som gir rett til å tildele høyere grad alene, samt lavere grads utdanninger innenfor… Les mer »

Utfordringer og muligheter for ny rektor

Få og små miljøer for ulike undervisningsformer Velkommen Curt Rice (@curtrice), ny rektor ved HiOA. Du overtar en høgskole som ganske nylig ble fler-campus og hvor noen få miljøer driver fjernundervisning med mer eller mindre teknologistøtte, samtidig som flertallet av studentene er en trikk unna. Høgskolen har blant annet i Sandvika forsøkt å løse avstander… Les mer »

Videokonferanse – endelig begynner det å ligne noe

Ingen kjøper en iPhone fra NetCom og aksepterer dersom samtaler med Samsung blir avvist og alle opprigninger til Telenor krever en ekstra kode hver gang. Likevel, omtrent slik har videokonferanse fungert. Og for mange fungerer det slik fortsatt. Men høgskolen får nå på plass en løsning som rett og slett fungerer! Har du en datamaskin?… Les mer »

Når det går galt

… og så er det de dagene det ikke går så bra. “Syba” er Sykepleie Bachelor, og Anatomi er – naturlig nok – en basiskunnskap som alle skal gjennom og som alle skal kunne. Og denne forelesningen direkteoverføres (“strømmes”) via “Mediasite” fra Pilestredet 32 til Sandvika og de nye studentene der. “Failed” var akkurat det.… Les mer »

Rom for læring

Nedenfor er en tegning (med bilder) av vårt nyeste undervisningsrom. I første etasje i Pilestredet 46 har Studieavdelingen (gjennom eCampus), program for Fremragende profesjonskvalifisering, avdeling Eiendom, Studentparlamentet og fakultet for Teknologi, kunst og design laget en prototyp for framtidas undervisningsrom. Mandag kommer de første studentene! Aktiv læring fortjener tilpassede rom Høgskolen i Oslo og Akershus… Les mer »