Informasjon om rom – litt av en jobb!

Bildet viser Prosjektleder Carina Mørch-Storstein og Nadine Keiser i PP33.

Du har kanskje trykket på romkoden i timeplanen på måfå og blitt sendt til en ny side? Og muligens har du lagt merke til en liten gjeng som går rundt og tar bilder og registrerer informasjon om rommene? Du kan ha støtt på oss hvis du tilfeldigvis har vært på kontoret eller lest til eksamen på campus en helg eller i påskeferien. TP-prosjekt og seksjon for digitalisering (heretter DiU) har lansert informasjon om rom: trykk på romkoden i timeplanen og få informasjon om rommet. Du kan også finne informasjon om alle undervisningsrom på nettarbeidsplassen for ansatte.

Hva er informasjon om rom?

Du har kanskje opplevd å få tildelt et rom og lurer på hvordan det er og hva slags utstyr som er der? Eller du har hyret inn en ekstern foreleser som spør om han/hun kan koble opp sin laptop i undervisningsrommet?

I informasjon om rom vil du finne:

  • Basis informasjon om rommet som romtype, bygg, etasje og kapasitet.
  • Informasjon om adgang: trenger jeg nøkkel, adgangskort, slå en kode eller står rommet ulåst?
  • Lenke til MazeMap (der rommet er Mazemappet – altså som viser hvor rommet ligger i bygget og som kan guide deg enten på PC eller i app på mobilen)
  • Utstyrsliste: er det fast PC, lerret og prosjektor, mikrofoner?
  • Bilder av rommet
Bildet viser P52-A142a musikkrom, et av hjørnene med musikkinstrumenter

P52-A142a musikkrom

Romkoden er lenket til informasjon om rommet både i TP-timeplansystem og timeplanen på Min Side. Vi legger ut informasjon og bilder av alle rom som ligger i TP, på alle campuser (Pilestredet, Kjeller og Sandvika) og alle typer rom, også spesialrom og rommene til kurs- og konferansesenteret. «På denne måten profilerer vi våre praksisnære og profesjonsrettede utdanninger,» forteller avdelingsdirektør Marianne Brattland, som er TP-prosjekteier.

Viktig informasjon til ansatte og studenter

Denia de Oliveira de Salustiano som studerer ved LUI og som har assistert prosjektet, har opplevd mye krøll. «Det har hendt at underviser har brukt halve timen på å finne ut hvordan vi skal komme inn i rommet.» Hun tror at informasjon og bilder om rommene vil gjøre det enklere for alle å finne ut hvor de skal. «Det er fint også for oss studenter å kunne se bilder av rommene slik at vi vet om vi kan jobbe i grupper der, eller ikke, for eksempel.»

Bildet viser KK-senteret, P46-PA311

KK-senteret, P46-PA311

«Jeg tror at god informasjon om rommene har vært et savn – lenge» forklarer prosjektleder Carina Mørch-Storstein. «Ikke minst er det nyttig for våre eksterne forelesere og for de som vil leie rom fra vårt kurs og konferansesenter. Informasjonen om rom er ikke ny. Det vi tilfører, er å gjøre informasjonen lett tilgjengelig. Jeg tror også at dette er ekstra viktig å få til, nå som vi deler rom på tvers av fakultetene. Det er derfor vi har brukt så mange ressurser på å få dette til».

For det er ikke en liten jobb å ta bilder og registrere informasjon om utstyr og adgang av cirka 300 undervisningsrom, spredt på tre campuser. Ikke minst å lage en god teknisk løsning som trekker riktig informasjon fra TP til nettsidene, eller å samarbeide mellom flere avdelinger for å få det hele til. Det har prosjektet kjent på, men vi er strålende fornøyde med både resultatet, innsatsen og samarbeidet. Vi håper at du også blir det.

God og brukervennlig teknisk løsning

Bildet viser Kjeller - E101

Kjeller – E101

IT har stått på for å få til en god teknisk løsning. «Informasjon hentes fra TP, bilder lastes opp på nettsidene og vises sammen på nettarbeidsplassen for ansatte og Min Side til studentene”, forklarer utvikler Brendan Johan Lee.

Målet var å få til en løsning som både gir oppdatert informasjon om undervisningsrommene og som er brukervennlig. Tidligere har vi også hatt informasjon om rom på nettarbeidsplassen, men denne måtte oppdateres manuelt. Nå finner du listet alle bygg og rom som er oppdatert direkte fra TP. Det er bare bildene som må lastes opp manuelt.

Godt samarbeid med eiendom

Ikke minst har vi samarbeidet tett med eiendom og auditoriehjelpen om informasjon om rommene, adgang og evakuering. Auditoriehjelpen har gitt oss informasjon om utstyr i fellesundervisningsrom (FUR-rom). Alle klasserom, auditorier, seminarrom og grupperom er FUR-rom. Det er de som tar over vedlikeholdet av informasjon om rom etter at prosjektet er over til sommeren.

Samarbeidet har også resultert i at eiendom har bestemt seg for å avskaffe FUR-nøkler fra studiestart. Slik reduserer vi risikoen for at undervisere og studenter står foran lukket dør ved studiestart eller senere på året. Kanskje Denia og hennes medstudenter slipper å oppleve mer krøll med adgang?

Bildet viser Hedvig Halvorsrud (HV) som registrer info i TP om P48

Hedvig Halvorsrud (HV) registrer info i TP om P48

På vandring på Campus

Vi er flere fra prosjektet og fra DiU som har vandret rundt i Sandvika, Kjeller og Pilestredet for å ta bilder og registrere informasjon om rommene i TP.

Hedvig Halvorsrud er prosjektmedlem og emneansvarlig ved HV. Det er uvanlig å ha med en faglig ansatt i et administrativt prosjekt, men det har vært vesentlig for prosjektet å ha med hennes perspektiv. Hun forteller om samarbeidet på tvers: «fotograferingen har gjort at jeg har blitt kjent med ansatte som jeg ellers ikke møter i hverdagen, siden vi jobber i forskjellige deler av organisasjonen.» Hun legger til: «Jeg synes OsloMet tilbyr et enormt stort spenn og variasjon i studentenes muligheter for å lære.»

«Jeg trodde jeg kjente campus Pilestredet godt», forteller seksjonssjef for DiU, Royne Kreutz. «Og så oppdaget jeg mange spennende undervisningsrom som jeg ikke visste fantes. Jeg opplever at jeg har kommet litt nærmere studentenes opplevelse av OsloMet.» Canisius Habyarimana istemmer: «Jeg har jobbet på Kjeller siden 2012, og jeg trodde jeg kjente bygget godt. Jeg oppdaget at det gjorde jeg ikke

Bildet viser Prosjektleder Carina Mørch-Storstein og Nadine Keiser tar bilder og registrer informasjon om P52-C213

Prosjektleder Carina Mørch-Storstein og Nadine Keiser tar bilder og registrer informasjon om P52-C213

Vi har sett veldig mange flotte rom. Prosjektleder Carina Mørch-Storstein synes det har vært mest spennende å se alle spesialrommene, ikke minst å oppdage at det er rom som kanskje kunne brukes av flere? «Vi kom over formingsrom i både P35, P33 og P52. Alle rommene hadde spennende spesialutstyr og virket som meget gode læringsarenaer for studentene. Kanskje fakultetene kan bli flinkere til å dele disse?»

Vi har også gått oss vill. «Jeg visste ikke at det var så kronglete å finne frem», konstaterer Frank Magnussen. Flere ganger måtte vi ty til MazeMap som viser hvor rommet ligger i bygget, for å guide oss frem.

Vi håper at takket være informasjon om rom, vil du få en litt lettere hverdag, større innsikt i alle de flotte undervisningsrommene til OsloMet, og bli bedre kjent med våre campuser.

Vi har publisert en tidligere sak om samme tema med bilder av andre rom.

De som har bidratt til å ta bilder og registrere informasjon i TP i alfabetisk rekkefølge:

  • Arve Angen, prosjektmedlem (DiU)
  • Canisius Habyarimana (DiU)
  • Carina Mørch-Storstein, prosjektleder (DiU)
  • Christian Haug (Digin og DiU)
  • Daniel Kulsvehagen, prosjektmedlem (Opptak og vurdering)
  • Denia de Oliveira de Salustiano, studentassistent (LUI)
  • Frank Magnussen (DiU)
  • Hedvig Halvorsrud, prosjektmedlem (HV)
  • Nadine Keiser (DiU)
  • Royne Kreutz (seksjonsjef DiU)
  • Terje Mikal Espedal, prosjektmedlem (DiU)

De som har jobbet med den tekniske løsningen:

  • Utvikler Brendan Johan Lee, prosjektmedlem (IT, seksjon for tjenestyring og utvikling)

Stor takk til eiendom generelt:

  • Pierre Wijnen, Tengel Aas Sandtrø, Vidar Holum
  • Fredrik Knutsen Asp for samarbeid om risiko rundt adgang
  • Kerstin Skagerlund Vatvedt for samarbeid om evakuering
  • Auditoriehjelpen: Håvard Kristiansen, Jørgen Ambli, med flere for informasjon om utstyr i fellesundervisningsrom

Stor takk til dere som gjorde det mulig å ta bilder:

  • Alle studentene som flyttet på seg
  • Studenter og ansatte som svarte på brukertester
  • Aril Bakken og Halfdan Alve Glad for nøkler
  • Mikal Wåseth for rettigheter på adgangskortene
  • Nebojsa Rijic for å slippe oss inn i rom med kodelås i P35
  • Alle vekterne som stilte opp ved behov
Bildet viser P44-V231

P44-V231 – fysioterapiutdanningen

Bildet viser Sandvika - KS101

Sandvika – KS101

Bildet viser Radiostudio i P48

Radiostudio i P48

Bildet viser P32-N010.023

P32-N010.023

Bildet viser P52-F213 - formingsrom

P52-F213 – formingsrom

Bildet viser P35-PI760 formingsrom

P35-PI760 formingsrom

Bildet viser PP33-3-001 formingsrom

PP33-3-001 formingsrom

Bildet viser Kjeller - H105

Kjeller – H105

Bildet viser Kjeller - G105-2

Kjeller – G105-2

Bildet viser Kjeller - C118

Kjeller – C118

Bildet viser undergangen til gymsalene i P50

Undergangen til gymsalene i P50

Bildet viser Fyrhuset - Ø413

Fyrhuset – Ø413

Bildet viser Utsikten fra PP33 mot P32

Utsikten fra PP33 mot P32

Bildet viser Kafé Årstiden i Stensbergata 26/28

Kafé Årstiden i Stensbergata 26/28


 

Leave a Comment

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Follow this blog

Get every new post delivered right to your inbox.