På tur til fotball VM 2018 del 1

2018 var det året da vinter OL ble holdt i Pyongchang i Sør Korea, USAs president Donald Trump møttes ansikt til ansikt med Kim Jong-Un og da fotball VM foregikk i Russland. Når dette innlegget skrives er ikke hvem som kommer til finalen klart ennå, men drister meg selv til å skrive det i fortid.

Så hvor begynner denne litt småsyke ideen? Jeg satt nok hjemme alene i desember 2017 og så litt på billetter til fotball VM. Salgsfasen er delt inn i flere faser og i denne fasen her kunne man søke på spesfikke kamper. Gruppene var trukket så gruppespillet var jo klart. Jeg søkte jo på den lite attraktive matchen Island-Nigeria fordi det var nok mer muligheter å få billetter dit enn til mer attraktive matcher.

Jeg legger vekk saken og booker fleksibiel overnatting i Volgograd sånn i tilfelle dette skulle gå igjennom. Så ser jeg da i februar 18 når jeg er på ferie i USA tilfeldigvis at FIFA har trukket kredittkortet. Kunne dette ha betydd at, muligens – kanskje? Et par dager senere får jeg mailen -jeg har fått billetten!!!

Kampbilletten var ikke billig, jeg måtte ut med 210 USD for beste seter.

Nok bakgrunnsnakk, vi spoler fremover til juni, nærmere bestemt 18 juni. Etter mye frem og tilbake bestemte jeg jo meg for å gjøre noe litt mer ut av dette enn å fly t/r. Vipps så var enveisbilletten til Helsinki via Arlanda (!) booket og tog videre.

Booking på russiske tog er veldig smooth. Alt gjøres via en nettside hvor man enkelt kan velge kupe uten tull. For tog til Russland fra Finland må det bookes på VR sine nettsider, men også dette funker bra.

 Avgangstavla på Helsinki stasjon, 18:39 til Moskva er min avgang

 Konduktørene står foran hver eneste vogn, dette er vanlig i Russland at hver vogn har sin egen konduktør.

Før man stiger på toget så viser man pass og billett til sin konduktør på sin vogn. Konduktøren beholder i første omgang begge deler, før man etterhvert får utlevert passet etter et lite stykke på vei. Toget til Moskva fra Helsinki har ingen avstigning i Finland, kun påsitigning. Man fikk også utlevert immigrasjonskort til Russland som ikke-russiske borgere må fylle ut.

Her har man da kommet til Lahti, en by som er mer kjent for vintersport enn noe annet.

Jeg hadde booket en 2 klassekupe, RZD (Russlands svar på NSB) bruker sine mest moderne vogner på dette toget og jeg opplevde at alt var rent og pent, og det var noe mat de hadde lagt i kupeen som ikke helt fristet. Sofaene slår man enkelt ned til seng og det er totalt plass til fire stk i en kupe med overkøye. Jeg trodde jeg hadde kupeen alene, men den drømmen ble avbrutt i Vyborg (russiske grenseby).

Før grenseovergangen tok jeg meg en liten tur i restaurantvogna for å sjekke ut hvordan den var (denne er avstengt under grensepassering) og konkluderte nok med at dette er langt over det man kommer NSB standard. Jeg spiste imidlertidi ingen mat her, men drikkevarer var ganske billig.

Etterhvert turet toget inn til Vanikkala stasjon som er avbildet rett over her. Her stopper toget en halvtimes tid for lokomitvbytte til russisk materiell (toget blir dratt fra Helsinki tom dit av finsk materiell) og grensekontroll. Finnene var kjappe og effektive i arbeidet sitt og det tok ikke lang tid før jeg ble kontrollert, men toget hadde sin rutetid og sine tillatelser antar jeg.

Når toget begynte å bevege seg var det ikke lang tid før det var i Russland, snakk om et par minutter max. Først stoppet det på det som så ut som en godsterminal og der kom det ombord tollere. De var fornøyde at jeg ikke hadde noe deklarere og det gikk kjapt.

Grensekontrollen til Russland via dette nattoget foregår i Vyborg.

Har dessverre ikke noe godt bilde av det, men her ankommer man straks byen. Passkontrollørene sjekket pass, immigrasjonskort og FAN ID (som erstatter visum under fotball VM). De brukte litt tid på å stemple folk inn i Russland virket det som, men man ble stemplet inn tilslutt uten noe spørsmål.  Virker som byråkratiet virka, ofte er informasjonsflyten dårlig i det byråkratiske Russland, men under VM var man jo nødt til å ha alt på stell uansett.

I Vyborg kom det altså en person på som skulle dele kupeen resten av turen til Moskva. Litt frustrert må jeg innrømme at det der skjer i Vyborg av alle steder, men men man overlever jo.

Etter at toget har forlatt Vyborg åpner restaurantvogna igjen og det virket mer populært da enn på finsk side. Jeg slo meg ned og fant noen bøker av Leo Tolstoy (som er navnet på toget)

Dessverre var de bøkene kun på russisk, men Tolstoy er mildt sagt en berømt forfatter som jeg har blitt mer nysgjerrig på. etter togturen. Jeg gikk etterhvert og la meg i kupeen hvor jeg sov ganske ok på tross av en russisk romkamerat som snorket, neste togtur var jeg jo garantert å være helt aleine uansett i kupeen

Et hett tips når man tar Leo Tolstoy toget fra Helsinki til Moskva er å velge en vogn så langt fremme som mulig, da blir det kortere å gå ved ankomst, dette toget er ganske så langt. Jeg valgte vogn 13 bevisst og fordi det lå ved siden av restaurantvognen som jeg liker å benytte meg av.

En ting jeg likte ved toget er at man fikk utdelt et nøkkelkort til kupeen som lignet typen man får på hotell av konduktøren. Det gir ekstra sikkerhet.

Etter å ha sovet godt nærmet man seg Moskva hvor man fikk billetten tilbake igjen fra konduktøren.

Toget fra Helsinki kommer inn på Moskva Leningradskaya stasjon og akkurat der finnes det tre stasjoner ved siden av hverandre hvorav den ene er Yaroslavskaya hvor man kan hoppe på toget videre til Ulan Bator, Vladivostok eller tja i teorien Pyongyang om man vil (linja der er ikke åpen for andre borgere enn russiske og nord koreanere).

Folk i Russland snakker lite engelsk, det gjaldt også Tolstoy toget. Jeg skulle ønske meg at russerne hadde engelsktalende personell på internasjonale tog. Var et par automatiske annonseringer underveis, men de ble kun gitt på russisk og finsk. Fasillitetene er på topp på Tolstoy toget, men trekker for mangel på engelsktalende personell. På tog som tross alt krysser en grense bør det være en selvfølge og finsk er ihvertfall ikke et språk nært beslektet med russisk. Alt går uansett med litt kroppspråk og peking og personellet ombord er genuient interessserte i å yte service på tross av språkbarrieren. På 2 klasse vogngene på Tolstoy er det doer i hver ende av vogna og dusj i en ende, alt virket som rent og vedlikeholdt i løpet av turen. Man får også et håndkle og en liten pose med tannbørste, tannkrem, øreplugger og tøfler. I kupeen stod det også  en vannflaske til hver passasjer i kupeen på en kvart liter.

Alt i alt kan Tolstoj toget anbefales. 

Bakenden av toget i Helsinki,.

 

 

En kommentar til “På tur til fotball VM 2018 del 1

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *