På tur til fotball VM del 2

Vel fremme i Moskva tok jeg meg tid til bittelitt sightseeing før neste tog skulle gå videre fra Paveltsky stasjon. Alle større togstasjoner i Moskva ligger langs ringbanen (linje 5 i Moskva) på t-banen noe som gjør det enkelt og praktisk å reise fra en stasjon til en annen. Metroen i Moskva er ofte overfylt, men det er aldri lang tid å vente mellom hvert tog.

Siden jeg har vært i byen før gadd jeg ikke å dra innom den røde plass og Kreml som uansett ville betydd sikkerhetssjekker en ikke nødvendigvis orker å gå igjennom med litt bagasje. Men jeg nøyde meg med å traske litt rundt utenfor da.

Det var uansett mange folk i byen pga VM og i og med at det tilfeldigvis var en VM kamp i Moskva denne dagen så reiste man gratis med tbanen forutsatt at man hadde FAN-ID og kampbillett (men ingen sjekka for kampbillett). Det var uansett ganske varmt og klamt i Moskva denne dagen så før toget skulle gå videre slo jeg meg ned på et hotell i nærheten av togstasjonen for lading av telefon og et par øl før avgang.

Paveletsky stasjon har tog retning sør fra Moskva; Volgograd, Baku og  Alma Aty  er tre destinasjoner man kan nå derfra og det er sikkert en hau med andre og, For internasjonale resiende så kommer man inn dit om man tar toget fra Domodedovo flyplass som er den andre internasjonale flyplassen som betjener Moskva. I all hovedsak så er det non Aeroflot flighter som betjener flyplassen og det er nok også der man finner russiske selskaper man ikke har hørt om. Aeroflot opererer alle sine flighter ut i fra Shermyetevo nord-øst for byen og nå har vel SVO tatt tilbake tronen for flest passasjerer av de to.

Uansett – etter en kjapp sikkerhetssjekk på stasjonen fant jeg enkelt og greit plattformen til mitt tog. Billetten hadde blitt kjøpt på RZD sine nettsider.

Siden har blitt bedre å bruke på engelsk, men fortsatt er det en del ting som kun dukker opp på russisk, men det går greit å navigere seg frem. Jeg lurte på om jeg var ute for en feilprising da deluxekabinen med egen do og dusj var kun et par 100 lapper dyrere enn 2 klasse, men billigere enn 1 klasse. Russiske jernbanen har i all hovedsak tre klasser. 3 klasse som kalles platzkart på russisk har en tilnærma sovesal følelse og generelt lite privatliv. 2 klasse har 4 senger i seg, 1 klasse har to. Men på noen utvalgte tog som har navn har man deluxe som er egen kupe med eget toalett og dusj som et slags lite hotellrom. Disse skal være normalt sett dyrere enn 1 klasse billetten, men i mitt tilfelle var de ikke det. Så da var dette en nobrainer.

Nok en gang var konduktøren interessert i både pass og billett, men denne gangen fikk jeg beholde begge deler selv etter inspeksjonen. Konduktøren snakket tom bittelitt engelsk og forklarte meg hvordan man opererte kupeen som jo har egen air condition, en tv med DVD spiller (!) og hvordan toalettet funka (knappen for å trekke ned var ikke helt enkel å finne)

Konduktøren kunne fortelle meg at han hadde noen DVDer til utlåns, men at det var kun russiske filmer. Iallefall var det nok kun russisk tale. I kupeen lå det en vannflaske og litt frukt som så veldig trist ut. Uansett konduktøren kom med en meny som jeg kunne bestille mat fra og han pekte på hva som var inkludert i min billett. Ølen på bildet var ikke inkludert , men det fikk jeg fint mot betaling. Inkludert som drikke var mineralvann så jeg valgte da Pepsi.

Det jeg fikk var noe som virka som et tradisjonelt russisk måltid med poteter og kjøtt, alt servert med ordentlig bestikk. Potetene var delvis kalde, mens kjøttet var bra og alt dette kom konduktøren til kupeen med. Inkludert i prisen var også en heftig toalettmappe som kan henges opp. Der fant man såpe, tannkrem og tannbørste, shampoo, munnskyllevann, ørepropper, våtservietter og skohorn. En del måtte dessverre hives da jeg skulle hjem pga flytende væske på fly, men tok vare på det jeg kunne og mappa selvsagt.

Etter noen timer stoppet toget for 25 minutter stopp i det som ikke kan ha vært større enn en liten landsby. Russiske tog pleier ofte å gjøre det med jevne mellomrom. Alt er selvsagt innbakt  i rutetabellen. Russiske tog går aldri for sent eller for tidlig! 

Og her var det bare å følge strømmen, russerne visste hvor man kunne få kjøpt varer til å ha på reisen. Jeg tipper dagligvarebutikken her nærmest lever på togturistene alene.

Vi traff også på et nordgående tog 

Det toget der så ut til å komme fra Balkovo og skulle til Moskva. Vel ombord igjen bestemte jeg meg for å sette meg ned litt i restaurantvognen for å slappe av litt. La meg si det sånn – det ble alt annet enn litt avslapning. Jeg traff på en russisk mann som het Sergei, det virka ut i fra det han viste meg av bilder at han jobbet i oljebransjen. Så  insisterte han på vodka. I Russland er det jo sett på en fornærmelse nærmest å si nei takk til det…

Sånn så altså restaurantvognen ut før min venn Sergei dukket opp. Jeg vet ikke hvor mange shots jeg tok, men altfor mye ble det. Jeg gikk tidlig til sengs og våkna opp dagen etterpå en massiv hodepine og lurte  på hvor tingene mine var. Det viste seg at jeg ikke hadde blitt utsatt for noe som helst, det var bare jeg som hadde lagt tingene mine et lurt sted i kupeen. Phew. Jeg endte uansett opp med å spandere en flaske vodka da hans flaske var nesten tom. Han insisterte også på å dele maten sin med meg (noe jeg har lest er veldig vanlig på tog i Russland at folk gjør). Av hensyn til Sergei publiserer jeg ikke noe bilde av han.

Uansett hvor mya vodka det ble så nærmet det seg Volgograd og en halv time før ble alle vekket av konduktøren.

Legger bare ved noen bilder til av kupeen for å vise hvordan det så ut. Alt var rent og pent og godt vedlikeholdt. 

Det viste seg at det var et diesellok som har trukket toget et stykke, vi begynte iallefall i Moskva med et el-lok, men har siden sett på et kart og viser seg at en del av linja toget kjører ikke er elektrifisert. Loket ble antagelig byttet på et 25 min stopp.

I Volgograd ble man møtt av en enda større vegg av varme enn i Moskva og jeg funderte hvordan jeg skulle komme meg til hotellet som jo lå noen km unna stasjonen.

Det var nok frivillige rundt som så ut til å ville hjelpe, men beste hjelpen fikk jeg av en politimann som kunne litt engelsk. Jeg forklarte han hvor jeg skulle og han ringte etter en taxi og sa at det ikke skulle koste mer enn 100 rubler. Taxien brukte litt tid på å komme dit pga litt trafikk antagelig, men jeg opplevde ikke akkurat trafikken i byen som massiv. Jeg hadde første natta booket Hamton by Hilton, jeg tenkte iallefall første natta var greit å ta på et vestlig hotell.

Jeg var så sliten at jeg takket ja til tidlig innsjekk mot litt betaling. Når jeg hadde fått hvilt ut skikkelig var det plutselig blitt kveld nesten så tenkte jeg måtte se litt fotball på det som var Volgograds svar på kontraskjæret  Hotellet var btw en sikkerhetssone med gjennomlysing av alt inn og ut og kanskje ikke så rart, da Nigerias landslag kom dit dagen etterpå.

Men en ting man absolutt må ha med til Volgograd i juni og juli; myggspray. Jeg kunne ikke stå i ro i 20 sekunder en gang om kvelden uten at jeg fikk 20-30 mygg på meg. Myggarten er ikke av  en art som stikker, men det er plagsomt nok.

Også inn på FIFA fan-fest var det sikkerhetskontroll med gjennomlysing av bagasje så sikkerheten var godt ivaretatt.

Så til sist litt generelle betrakninge om tog. Tog i Russland funker bra, men det er ikke alltid raskt. Uansett man kan stole på tidtabellen der. Det er svært enkelt å kjøpe billetter via nettsider eller app (enda enklere faktisk, engelske versjonen der er mye bedre enn nettsidene). Det var riktignok gratistog som var satt opp for VM, men det var det ikke plasser igjen på når jeg bestilte så da ble det som det ble. Tog med navn på er bedre enn tog uten navn, de anbefales fremfor tog uten navn. Feks toget jeg tok fra Moskva til Volgograd, het faktisk Volgograd. Akkurat som toget Helsinki Moskva het Leo Tolstoy.

Da er man sikra de nyeste vognene og den beste servicen. Ikke shot vodka med en russer. Ellers fikk jeg inntrykk av at alt personell ombord er genuint interessert i å yte service både på Tolstoy og på Volgograd toget. Språk er alltids en utfordring, men de vil så gjerne selv om man ikke forstår alltid. Jeg savna kanskje WiFi, men det kommer nok med tiden. Når en russer tilbyr seg å dele måltidet sitt med deg så har man fått den ekte russiske togopplevelsen. Si ikke nei. Sergei gjorde det med meg. Var ikke snakk om at han skulle ha noen rubler for det. Konduktøren ordner ellers det meste, te, kaffe eller andre ting man lurer på. Det er uansett lett å finne han i vogna da han har egen kupe i den ene enden hvor han er tilgjengelig. Jeg kan trygt anbefale tog i Russland, men så var det den vodkaen da. Pass deg for den!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *